Bent u een particulier, bedrijf of instelling? En wilt u een evenement of buurtfeest organiseren in de gemeente Leiden? Dan hebt u misschien een evenementenvergunning nodig. Soms is een melding voldoende. U kunt een evenement aanvragen of een melding doen bij de gemeente.
Organiseert u een groot evenement? Dien uw aanvraag dan minstens 16 weken voordat het evenement plaatsvindt in.
Alleen melding doen
Bij een klein evenement (als een straatfeest) hoeft u alleen een melding te doen bij de gemeente Leiden. Een evenementenvergunning is niet nodig bij:
- straat- of buurtfeest (met of zonder barbecue)
- maximaal 75 deelnemers
- evenement op 1 locatie
- duurt maximaal 1 dag
- vrije doorgang voor nood- en hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance)
- muziek met geluidssterkte van maximaal 70 decibel
- geen verkoop van alcohol
- geen afsluiting van een hoofdweg
- geen plaatsing van tijdelijke bouwwerken
Hoeveel u moet betalen, hangt af van het soort evenement dat u organiseert.