Deze bijeenkomst is al geweest.Bekijk andere locaties en datums.

Economische missie havenontwikkeling/maritieme infrastructuur, parallel aan het staatsbezoek aan Ierland

Bent u actief op het gebied van havenontwikkeling of maritieme infrastructuur? En wilt u zakendoen in Ierland? Ga dan mee met de economische missie op 13 en 14 juni met Sigrid Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, en zakelijk missieleider Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland.

Deze missie loopt parallel aan het staatsbezoek van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima aan Ierland. Minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken vergezelt hen daarbij. De Koning en Koningin nemen deel aan een programmaonderdeel van deze missie.

Voor wie?

De missie staat uitsluitend open voor bedrijven en kennisinstellingen uit onderstaande sector:

  • Havenontwikkeling / maritieme infrastructuur

Wij moedigen vrouwelijke ondernemers in het bijzonder aan om zich voor deze missie aan te melden.

Ierse economie

De Ierse economie laat de afgelopen jaren indrukwekkende groeicijfers zien. Met een bnp-groei van 6,8% is Ierland in 2018 de snelst groeiende economie van de EU, volgens het EU-rapport Country Report Ireland 2019 (pdf, Engelstalig)Externe link. Het investeringsniveau ligt sinds de jaren '90 erg hoog en Ierland is inmiddels uitgegroeid tot een hightech-economie. De financiële en zakelijke dienstensector is de grootste motor van de Ierse economie. Met de vestiging van veel belangrijke multinationals in de ICT en (bio)farma is Ierland voor beide sectoren een Europese hub.

Nederland als handelspartner

Nederland is een belangrijke handelspartner voor Ierland. Ierland exporteerde in 2017 voor ruim € 5,6 miljard aan goederen naar Nederland. Nederland is daarmee de 6e exportbestemming voor Ierse goederen. Ierland importeerde in 2017 voor € 3,7 miljard aan goederen uit Nederland. Dit zijn met name machines, vervoermaterieel en medicijnen.

Als eilandstaat, bieden Ierse havens essentiële transportdiensten, faciliteiten en maritieme supply chain-oplossingen voor de export. Het Ierse havenverkeer vertegenwoordigt meer dan 90% van de import en export van en naar Ierland. Daarnaast verwerkten de havens de afgelopen 5 jaar jaarlijks gemiddeld 4,5 miljoen voet- en autopassagiers.

Na de Brexit kunnen logistieke stromen veranderen. De Ierse overheid investeert de komende jaren € 116 miljard in de infrastructuurExterne link van het land, met onder andere als doel de internationale connectiviteit van Ierland te waarborgen.

Kansen voor Nederlandse ondernemers

De belangrijkste havens van Ierland, Dublin en Cork, hebben beide ambitieuze ontwikkelingsstrategieën voor de komende jaren.

Cork

De haven van Cork ondergaat momenteel een forse ontwikkeling: er wordt een voorzieningengebied aangelegd en de haven wordt verplaatst van het centrum van de stad naar de rand van de stad, direct aan zee (Ringaskiddy). Dit stelt de haven in staat om de komende jaren meer en grotere schepen te ontvangen en zich daarmee te ontwikkelen tot een belangrijke internationale toegangspoort.

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een Masterplan 2020-2050, waarmee nieuwe investeringen zullen worden aangekondigd.

Dublin

De haven van Dublin heeft, in tegenstelling tot Cork, geen extra fysieke ruimte. De uitbreiding van de grootste haven van Ierland moet daarom komen uit investeringen om de mogelijke capaciteit maximaal te benutten.

De haven wil in de periode 2019-2028 totaal € 1 miljard investeren in maritieme infrastructuur. In de periode 2028-2033 nog eens € 500-600 miljoen. Voor de eerste fase is inmiddels circa € 200-300 miljoen aan investering veiliggesteld.

Kansen

Voor het Nederlandse bedrijfsleven zijn in zowel Cork als Dublin voornamelijk kansen op het gebied van maritieme infrastructuur en digitalisering.

Lees meer over deze kansen voor Nederlandse ondernemers:

Bedrijvenprogramma

De missie geeft u de gelegenheid om een beeld te krijgen van de korte en middellange termijn plannen van overheden, havenautoriteiten en andere betrokkenen op het gebied van maritieme infrastructuur en havenontwikkeling in Dublin en Cork. Daarnaast krijgt u de mogelijkheid om de belangrijkste kansen voor uw bedrijf verder te verkennen.

Ten slotte is er ruimte om uw zakelijke netwerk op te bouwen, uit te breiden en/of te bestendigen, onder meer via:

  • bezoeken aan (en presentaties door) bedrijven, overheden en/of kennisinstellingen;
  • seminar(s) en/of workshop(s);
  • netwerkmomenten met lokale partners en besluitvormers en de andere Nederlandse bedrijven uit de delegatie.

Bekijk het conceptprogrammaExterne link voor havenontwikkeling en maritieme infrastructuur.

Tijdens deze missie wordt geen individuele matchmaking georganiseerd. Op basis van de door u op het aanmeldformulier aangegeven contactbehoefte wordt het programma verder vorm gegeven en worden relevante netwerkpartijen bij de diverse events uitgenodigd.

Kosten en deelname

Deelname kost € 475 per organisatie (voor maximaal 2 deelnemers per organisatie). Bij meer dan 2 deelnemers betaalt u € 475 per extra deelnemer.Reis- en verblijfkosten zijn voor eigen rekening, net als de kosten voor individueel transport.

Aanmelden

De inschrijving is gesloten. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Het is belangrijk dat de bedrijven die mee gaan binnen de genoemde opzet en inhoudelijke focus van deze missie vallen. Aanmelding betekent daarom niet automatisch deelname aan deze missie.

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met:Jos HermsenE: Jos.hermsen@rvo.nlExterne link

Organisatie

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) organiseert deze missie in nauwe samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Nederlandse ambassade in Dublin, VNO-NCW/MKB–Nederland en het Netherlands Water Partnership (NWP).

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Details

Locatie

Dublin en Cork

Datum

Do 13 jun 2019 - 14 jun 2019

Kosten

  • Deelname kost € 475 per organisatie (maximaal 2 deelnemers per organisatie)
  • Iedere extra deelnemer betaalt € 475
  • Elke deelnemer meldt zich apart aan
  • Reis en verblijfkosten zijn voor eigen rekening