Dit evenement is al geweest.Bekijk andere evenementen.

Scale-upmissie Berlijn

Bent u een innovatieve en technologische scale-up met oplossingen op het gebied van digitalisering? Wilt u zakendoen, samenwerken of contacten leggen met Duitse bedrijven? Ga dan van 29 tot en met 31 oktober mee met de b2b-handelsmissie voor scale-ups naar Berlijn.

Berlijn heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als start-up-hub. Maar er zijn ook diverse grote Duitse bedrijven gevestigd. Denk aan organisaties en bedrijven als Volkswagen, Schindler Digital Business, Innogy en de Berliner Verkehrbetriebe. Deze ontwikkeling draagt ertoe bij dat Berlijn nu een van de sterkste start-up- en scale-upecosystemen van Duitsland heeft.

Voor Duitse bedrijven is de digitalisering van bedrijfsprocessen, producten en dienstverlening een uitdaging. Ze zoeken oplossingen voor diverse vraagstukken die met digitalisering te maken hebben. Dat biedt interessante kansen voor Nederlandse scale-ups die hiervoor oplossingen hebben. Deze scale-upmissie richt zich op de introductie van deze oplossingen bij dit soort organisaties en bedrijven.

Kansen Duitsland en Berlijn

Duitsland staat in de top 5 van grootste economieën ter wereld. Voor Nederland is het land de belangrijkste handelspartner. In 2018 voerde Nederland voor € 113 miljard uit naar Duitsland en we importeerden voor € 78 miljard uit Duitsland.

Voor de economische groei van Duitsland is het belangrijk voor Duitse bedrijven om de komende jaren aanpassingen te doen op digitaal gebied. Het hoogtechnologische niveau van de Duitse industrie kan nog beter gebruikmaken van nieuwe digitale technologieën. Denk aan zoals kunstmatige intelligentie (AI), encryptie en blockchain.

Behoefte aan innovatieve digitale oplossingen

Een voorbeeld zijn bedrijven als Volkswagen Lab, Innogy of Deutsche Bahn. In Berlijn zijn hun afdelingen voor innovatie en procurement gevestigd. De activiteiten van deze afdelingen zijn gericht op het beheersen en sturen van de inkomende goederenstroom, tot aan het moment dat de goederen in productie worden genomen. Hier bestaat een sterke behoefte aan innovatieve (digitale) oplossingen van buitenaf.

Veel Duitse bedrijven kijken voor oplossingen voor hun digitaliseringsvraagstukken naar hun eigen land. Toch vormt de nabijheid van Nederland, de bekendheid van Nederlandse scale-ups (zoals Adyen en Takeaway.com) en de sterke economische betrekkingen tussen beide landen een prima uitgangspunt voor Nederlandse scale-ups met innovatieve technologische oplossingen.

Voor wie?

De missie richt zich op Nederlandse scale-ups met innovatieve technologische b2b-oplossingen op het gebied van digitalisering. Om in te spelen op de kansen in Berlijn ligt de focus van deze missie op de volgende sectoren:

  • energie
  • mobiliteit
  • productie-industrie

De missie is relevant voor scale-ups die in hun bedrijfs- en productontwikkelingen klaar zijn voor een stap richting Berlijn en Duitsland, of hier al enigszins actief zijn.

Voorwaarden deelname

Deelname staat open voor scale-ups die voldoen aan de volgende criteria:

  • U heeft een technologisch innovatief product of dienst op het gebied van digitalisering. Dat product of die dienst is toepasbaar als b2b-oplossing voor groot-mkb en organisaties in de sectoren energie, mobiliteit of productie-industrie.
  • Er is sprake van marktacceptatie van de oplossing op de Nederlandse markt.
  • U bent klaar voor internationale opschaling.
  • U heeft voldoende middelen (vermogen en capaciteit) voor internationale expansie.
  • Uw focus ligt op Duitse ontwikkelingen en markt.
  • Uw propositie en product/dienst is aangepast op of is snel aan te passen op de Duitse markt.
  • U heeft een volledige inzet en deelname tijdens selectie, voorbereiding en de missie.
  • U staat open om te leren van elkaar en andere ondernemers.

Programma

Het programma van de missie start op 29 oktober eind van de middag en eindigt op 31 oktober aan het einde van de dag in Berlijn.

Het voornaamste doel is te zorgen dat u uw oplossing kunt presenteren aan potentiële klanten. Daarnaast verdiepen we ons in het hele missietraject in de Duitse zakelijke cultuur. Onderdelen van het programma zijn:

  • pitchmogelijkheden
  • bezoeken aan bedrijven (uit de sectoren energie en mobiliteit en de productie-industrie)
  • netwerkactiviteiten
  • kennismaking met het mentorennetwerk in Berlijn/Duitsland

Naar verwachting gaan wij de volgende organisaties en bedrijven bezoeken:

  • Siemens
  • Bosch Software Innovations
  • Volkswagen Lab
  • Schindler Digital Business
  • Vattenfall

Voorbereidingsbijeenkomst 9 oktober

Voorafgaand aan de missie organiseren wij een voorbereidingsbijeenkomst op woensdagmiddag 9 oktober. Het voornaamste doel van de voorbereiding is zorgen dat u succesvol kunt zijn tijdens de afspraken en onderdelen van de missie.

Er is aandacht voor de zakelijke cultuur in Duitsland, de ‘lead times’ bij grote organisaties en introductie in het Duits. Daarnaast worden ervaringen gedeeld door deelnemers en leert u uw mededeelnemers kennen.

De voorbereidingsbijeenkomst is een belangrijk onderdeel van een goede voorbereiding van de missie. Reserveer woensdagmiddag 9 oktober alvast in uw agenda.

Kosten

Deelname kost € 500 per bedrijf excl. btw (max. 2 deelnemers per bedrijf). Een derde deelnemer van een bedrijf kost € 250 excl. btw extra. Er is een maximum van 3 deelnemers per bedrijf.

Reis- en verblijfkosten en eventuele kosten die u maakt voor individuele matchmaking (bijvoorbeeld voor tolken en individueel transport) zijn voor eigen rekening.

Een reisbureau is gevraagd een reisarrangement samen te stellen. U kunt hiervan gebruikmaken. U kunt er ook voor kiezen om zelf uw reis en verblijf te regelen.

Aanmelden

De inschrijving is gesloten. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Let op: er kunnen maximaal 15 bedrijven deelnemen aan deze missie.

Wij vinden het belangrijk dat de bedrijven die meegaan, goed binnen de genoemde opzet en inhoudelijke focus van de missie vallen. Aanmelding betekent daarom niet automatisch deelname aan de missie.

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met:

Anne Lieke VonkT: 06 1462 4686E: annelieke@dutchbasecamp.orgExterne link

of:

Annedien ZanderT: 06 15537728E: annedien.zander@rvo.nlExterne link

Lydia KosT: + 49 15122161799E: lydia.kos@minbuza.nlExterne link

Organisatie

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) organiseert deze missie in samenwerking met DutchBasecampExterne link, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nederlandse ambassade in Berlijn.

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Details

Duur

Meerdaags event

Kosten

  • Inschrijving is gesloten, aanmelden is niet meer mogelijk
  • Deelname kost € 500 excl. btw per organisatie (maximaal 2 personen)
  • Een derde deelnemer betaalt € 250 excl. btw
  • Er is een maximum van 3 deelnemers per bedrijf
  • Iedere deelnemer meldt zich apart aan
  • Reis- en verblijfskosten zijn voor eigen rekening