Regels voor internationaal transport (mobility package)

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
2 min lezen
English version

Werkt u als chauffeur in het internationale transport van goederen? Of heeft u een internationaal transportbedrijf? Lees hier meer over de EU-regels voor onder andere rij- en rusttijden, detacheren en positiebepaling met de tachograaf.

Wat is het Europese mobiliteitspakket (mobility package)?

In het Europese mobiliteitspakket staan regels voor internationaal transport. De Europese Unie (EU) wil met het mobiliteitspakket onder andere de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid verbeteren.

Regels internationaal transport

Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor internationaal transport:

Rij- en rusttijden van chauffeurs

Er gelden regels voor rijtijden, rusttijden en rustfaciliteiten. Chauffeurs mogen niet te lang rijden en moeten regelmatig pauzes en rust nemen. Ook mogen ze bijvoorbeeld op kosten van de werkgever rusten in een geschikt verblijf voor hun wekelijkse rust.

Detacheren van chauffeurs in het internationaal transport

Chauffeurs die gedetacheerd zijn (posted workers), hebben recht op het minimumloon, het cao-loon en bepaalde arbeidsvoorwaarden van het EU-land waar ze aan het werk zijn. Ook moeten ze een detacheringsverklaring krijgen.

Een slimme tachograaf inbouwen en gebruiken

Vrachtwagenchauffeurs moeten in de tachograaf registreren als ze over een landsgrens gaan. Dat moet met een landcode.

Nieuwe geregistreerde vrachtwagens moeten een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben. De SMT2 houdt automatisch de positie bij van het voertuig. En registreert grensovergangen.

Bekijk welke tachograaf voor uw voertuig verplicht is.

Vestiging van transportbedrijven

De EU wil brievenbusfirma’s tegengaan. Een brievenbusfirma is een bedrijf dat alleen een postadres heeft in een bepaald land. Het bedrijf en personeel zijn gevestigd in een ander land.

Door brievenbusfirma’s tegen te gaan, wordt de markt voor internationaal goederenvervoer eerlijker. Er gelden regels over hoe en waar een transportbedrijf gevestigd mag zijn.

Ook moet een voertuig dat internationaal goederen vervoert elke 8 weken terug naar het EU-land waar het is gevestigd. Dit heet ‘return home vehicle’.

Regels rond cabotage

In het Europese mobiliteitspakket staan regels voor cabotage. Cabotage betekent dat een transportbedrijf goederen vervoert tussen 2 punten binnen een ander EU-land. Bijvoorbeeld: een Spaans transportbedrijf vervoert producten tussen 2 steden in Nederland. De vrachtwagens mogen maximaal 3 cabotageritten in 7 dagen rijden. Daarna moeten ze het land weer uit.

Ook mag een vrachtwagen na de laatste cabotagerit 4 dagen geen cabotageritten meer rijden in dat EU-land. Dit heet de ‘cooling-off periode’.

Gecombineerd vervoer

Bij voor- en natransport binnen één land gelden de cabotageregels ook. Wel mag een land de periodes dan korter of langer maken.

Algemene regels rond internationaal transport

Vrachtwagens die internationale ritten maken, hebben vaak een eurovergunning nodig.

Chauffeurs moeten sinds 31 december 2024 de registratiegegevens van de lopende dag en van de daaraan voorafgaande 56 dagen kunnen tonen aan een controleur. Dat was eerst 28 dagen.

Regels in andere EU-landen

De regels uit het Europese mobiliteitspakket gelden voor alle EU-landen. Wel mogen landen sommige regels zelf invullen. Bijvoorbeeld de cabotageregels voor gecombineerd vervoer.