Eenmanszaken krijgen nieuw btw-identificatienummer (btw-id)
Op deze pagina:
Wat verandert er?
Heeft u een eenmanszaak? Alle eenmanszaken in Nederland krijgen eind 2019 een nieuw btw-identificatienummer (btw-id) voor communicatie met klanten en leveranciers. Dit nieuwe btw-id is een alternatief voor het huidige btw-nummer, dat het burgerservicenummer (BSN) bevat. Met het gebruik van het nieuwe btw-id wordt het risico rond identiteitsfraude verminderd en de privacy versterkt. Het nieuwe btw-id moet u vermelden op facturen en websites. Op 1 januari 2020 moet u uw eigen administratie en praktijk aan het nieuwe btw-id hebben aangepast.
Leveranciers van administratieve software moeten zorgen dat hun producten vanaf 1 januari 2020 kunnen omgaan met het nieuwe nummer.
2 nummers voor eensmanszaken
Vanaf januari hebben eensmanszaken daarom 2 nummers:
- een btw-identificatienummer (btw-id)
- een omzetbelastingnummer
Het btw-identificatienummer (btw-id) is het nieuwe nummer waarin het BSN niet is verwerkt. Ondernemers moeten dit nummer gebruiken bij contacten met klanten en leveranciers. Het is dus voor extern gebruik: dit is dus ook het nummer dat op bijvoorbeeld facturen en websites moet staan.
Het omzetbelastingnummer is het huidige BTW-nummer waarin het BSN is verwerkt. Dit nummer moeten ondernemers gebruiken in contacten met de Belastingdienst.
Voor wie?
- eenmanszaken
- leveranciers van administratieve software