Dit artikel is gerelateerd aan:

Eenmanszaken krijgen nieuw btw-identificatienummer (btw-id)

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Ingangsdatum: 1 januari 2020

Wat verandert er?

Heeft u een eenmanszaak? Alle eenmanszaken in Nederland krijgen eind 2019 een nieuw btw-identificatienummer (btw-id) voor communicatie met klanten en leveranciers. Dit nieuwe btw-id is een alternatief voor het huidige btw-nummer, dat het burgerservicenummer (BSN) bevat. Met het gebruik van het nieuwe btw-id wordt het risico rond identiteitsfraude verminderd en de privacy versterkt. Het nieuwe btw-id moet u vermelden op facturen en websites. Op 1 januari 2020 moet u uw eigen administratie en praktijk aan het nieuwe btw-id hebben aangepast.

Leveranciers van administratieve software moeten zorgen dat hun producten vanaf 1 januari 2020 kunnen omgaan met het nieuwe nummer.

2 nummers voor eensmanszaken

Vanaf januari hebben eensmanszaken daarom 2 nummers:

  • een btw-identificatienummer (btw-id)
  • een omzetbelastingnummer

Het btw-identificatienummer (btw-id) is het nieuwe nummer waarin het BSN niet is verwerkt. Ondernemers moeten dit nummer gebruiken bij contacten met klanten en leveranciers. Het is dus voor extern gebruik: dit is dus ook het nummer dat op bijvoorbeeld facturen en websites moet staan.

Het omzetbelastingnummer is het huidige BTW-nummer waarin het BSN is verwerkt. Dit nummer moeten ondernemers gebruiken in contacten met de Belastingdienst.

Voor wie?

  • eenmanszaken
  • leveranciers van administratieve software

Wanneer?

De wijziging gaat in op 1 januari 2020.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven