Online ondernemen: zo voldoet u aan de (nieuwe) regels

Deze informatie is geplaatst door

KVK

± 2 min lezen

Webshops en online platforms moeten de klant beschermen. Vanaf 28 mei 2022 gelden er strengere regels. U moet duidelijk zijn over wat u verkoopt, de prijs en de levertermijn. Lees aan welke wetten en regels uw online onderneming moet voldoen. Gebruik de checklist om niets te vergeten.

Tips en advies over online verkopen: Kijk op KVK.nl

Nieuwe regels online verkopen

Vanaf 28 mei 2022 moet u de klanten van uw webshop meer en betere informatie geven.

U bent dan verplicht om:

  • consumentenbeoordelingen te controleren
  • inzicht te geven in zoekresultaten waarvoor u betaalt

En u mag geen:

  • verzonnen beoordelingen (laten) plaatsen
  • willekeurige prijs meer gebruiken in van/voor-aanbiedingen

Deze nieuwe regels worden in de hele EU ingevoerd. Door deze regels kunnen consumenten veiliger online kopen in het buitenland. En er gelden voor u vanaf dan dezelfde regels als voor uw buitenlandse concurrenten.

Basisregels voor online verkoop

Als u online diensten of producten verkoopt moet u zich houden aan bestaande, wettelijke regels. U moet duidelijk zijn over:

  • wie u bent
  • wat u verkoopt
  • de prijs die u vraagt en hoe uw klant moet betalen
  • hoe (snel) u levert
  • de wettelijke bedenktijd
  • hoe uw klant kan bestellen

Lees aan welke regels voor online verkoop u zich moet houden.

Regels voor consumentenrecht

Verkoopt u een product of dienst dan valt dit onder het consumentenrecht. Dat geldt ook voor online verkopen. Uw klant moet bijvoorbeeld de afgesproken prijs betalen, en het product dat u levert moet voldoen aan eisen en richtlijnen.

Lees wat uw rechten en plichten zijn als verkoper op het gebied van consumentenrecht.

Andere regels voor verkoop aan bedrijven

  • Consumentenrecht geldt niet voor verkoop aan bedrijven: verkoopt u een product aan een ander bedrijf dan valt dit niet onder het consumentenrecht. Uw klant heeft dan geen recht op wettelijke bedenktijd en er gelden andere garantieregels.
  • Verplicht vooruit betalen: voor zakelijke klanten gelden andere regels. U mag zakelijke klanten verplichten om het gehele aankoopbedrag vooruit te betalen.

Regels voor online betalen

U kunt kiezen uit verschillende betaalmethoden. In de wet staat dat klanten niet meer dan 50% van het bedrag vooruit hoeven te betalen. Dat mag alleen vrijwillig. U kunt kiezen uit verschillende betaalmethoden:

  • iDEAL: met iDEAL betalen klanten vooraf en via hun eigen bank. U moet een iDEAL-overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende betaaldiensten.
  • PayPal: hier kunt u wereldwijd gebruiken van maken. Het is een interessante betaalmethode als u veel internationale klanten heeft. Uw klanten betalen met een PayPal-saldo, of een gekoppeld account.
  • Achteraf betalen: u kunt gebruikmaken van verschillende betaaldiensten. Zij nemen het risico van u over en bieden betaalgarantie.

Lees alle regels voor online betalen.

Handelen in crypto

Handelt u in digitaal geld of bent u een aanbieder van een bewaarportemonnee? Dan moet u zich verplicht registreren bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Checklist: Online ondernemen volgens de regels in 3 stappen

alles sluiten

Deze informatie is geplaatst door

KVK