Reclameregels gelden ook voor influencers

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

< 1 min lezen
Ingangsdatum: 1 juli 2022

Wat verandert er?

Bent u iemand die veel video’s op het internet plaatst? Bent u een invloedrijke YouTuber, TikTokker of Instagrammer? Dan bent u een influencer. U valt onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. U moet zich houden aan de Mediawet. Dat betekent dat u zich moet houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie. Zo moet u als video-uploader duidelijk zijn over commerciële boodschappen en minderjarigen beschermen tegen schadelijke content.

Als video-uploader moet u zich aanmelden bij het Commissariaat voor de Media als u voldoet aan alle volgende 5 criteria:

  1. u bent actief op YouTube, Instagram of TikTok
  2. u heeft 500.000 of meer volgers/abonnees
  3. u plaatst regelmatig video’s (in de afgelopen 12 maanden minimaal 24 video’s)
  4. u verdient aan de video’s (in geld of gratis producten of diensten)
  5. u bent als ondernemer ingeschreven bij KVK

Als u zich moet inschrijven bij het Commissariaat voor de Media, moet u zich aansluiten bij de Stichting Reclame Code en u moet zich aanmelden bij het NICAM.

Voor wie?

  • influencers met meer dan 500.000 volgers, die minimaal 24 video’s per jaar publiceren op YouTube, TikTok of Instagram, een KVK-inschrijving hebben en verdienen aan hun video’s.

Wanneer?

De 'Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2022' gaat in op 1 juli 2022.

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Over onsContactDisclaimerCookies & PrivacyToegankelijkheidAPIBusiness.gov.nl (English) Ondernemersplein is een initiatief van:KVKRijksdienst voor Ondernemend NederlandRDWBelastingdienstCentraal Bureau voor de StatistiekUWVToegankelijkheidsniveau: W3C WAI-AA WCAG 2.1