Dit artikel is gerelateerd aan:

Regels voor contactberoepen (zoals kapper, schoonheidsspecialist)

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

± 2 min lezen

Contactberoepen (bijvoorbeeld kappers, tatoeëerders en nagelstylisten) mogen tot en met 2 maart niet werken. Sommige contactberoepen mogen wel werken, zoals fysiotherapeuten, tandartsen, opticiens en dierenartsen.

Bekijk hier alle contactberoepen die wel mogen werken.

Vanaf 3 maart mogen alle contactberoepen (bijvoorbeeld kappers, tatoeëerders en nagelstylisten) weer werken, met uitzondering van sekswerkers.

Als u mag werken, moeten u en uw klanten zich dan houden aan de coronaregels. Maak de regels voor uw klanten duidelijk en zichtbaar buiten en in uw zaak. De coronaregels gelden ook als u geen zaak heeft, maar thuis of bij de klant thuis werkt. U moet ook rekening houden met de avondklok.

Wat zijn contactberoepen?

Contactberoepen zijn bijvoorbeeld:

  • (para)medische beroepen (zoals fysiotherapeut, diëtist, ergotherapeut, tandprotheticus, keuringsarts)
  • persoonlijke verzorging (zoals kapper, schoonheidsspecialist, pedicure)
  • alternatieve geneeswijzen (masseur, acupuncturist, chiropractor, homeopaat)
  • rij-instructeurs
  • tatoeëerders
  • sekswerkers

Bestellen en afhalen

Heeft u een locatie met een winkelfunctie? Dan mogen uw klanten producten bij u bestellen en afhalen. U moet zich houden aan de regels voor bestellen en afhalen:

  • klanten bestellen vanuit huis (online of telefonisch)
  • klanten moeten de bestelling in hun eentje (klachtenvrij) ophalen
  • ophalen kan alleen op afspraak (tijdslot)
  • het afhaalpunt is buiten (aan de deur of op het parkeerterrein)
  • uw afhaallocatie is sober, er mag geen aanleiding zijn om langer te blijven dan nodig is (bijvoorbeeld door muziek)
  • er zit minimaal 4 uur tussen bestellen en afhalen

Bekijk alle regels voor bestellen en afhalen voor winkeliers en klanten.

1,5 meter afstand houden

U moet uw werk zoveel mogelijk op 1,5 meter afstand organiseren. Maak duidelijk hoeveel klanten er tegelijk in uw zaak mogen zijn. U mag klanten weigeren.

Klanten op afspraak

Klanten mogen alleen op afspraak komen. Spreid de afspraken over de dag en zorg dat er zo weinig mogelijk contact tussen uw klanten is. U moet de contactgegevens van uw klanten registreren (registratieplicht). De registratieplicht geldt niet als u daardoor uw beroep niet kunt uitoefenen of als het de veiligheid of welzijn van iemand in de weg staat (bijvoorbeeld voor zorgverleners, handhavers en opsporingsambtenaren).

Gezondheidscheck

Bij de reservering of als uw klant bij u komt, moet u een gezondheidscheck doen. Werknemers die last hebben van verkoudheidsklachten of koorts moeten thuisblijven.

Regelmatig schoonmaken

Was voor en na de behandeling uw handen en laat de klant de handen wassen bij binnenkomst. Maak na iedere klant de werkplek en het materiaal schoon. Zorg voor goede ventilatie in uw zaak.

Mondkapje dragen

Sinds 1 december is het voor iedereen vanaf 13 jaar verplicht om een niet-medisch mondkapje te dragen in publieke ruimtes. Voor contactberoepen geldt dat u en uw klant een mondkapje moeten dragen.

Protocollen voor contactberoepen

Bekijk of uw branche een protocol heeft opgesteld met daarin speciale regels voor uw beroep. Bijvoorbeeld:

Let op: een protocol is geen wetgeving, maar een uitwerking van de RIVM-adviezen voor de werkvloer.

Financiële regeling gebruiken

Wilt u door de coronacrisis een financiële regeling aanvragen of heeft u dat al gedaan? Het open of dicht zijn van uw zaak speelt geen rol. Als u voldoet aan de voorwaarden van de specifieke regeling dan kunt u deze aanvragen of gebruiken.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven