Versterk je bedrijfsmodel met marktonderzoek

Voeg je een product toe of breid je uit met een extra locatie? Check of je plannen haalbaar zijn met een marktonderzoek. Een marktonderzoek, of marktanalyse, is de basis van je marketingplan. In dit artikel lees je welke soorten marktonderzoek er zijn, of er wetten en regels gelden waar je je aan moet houden en wat het kost als je het onderzoek niet zelf doet.

Meld je aan voor een Vraag Maar Raak-Sessie

Heb je vragen over klanten vinden? Kom in april naar Amsterdam, Eindhoven of Groningen en krijg tips en advies van andere ondernemers.

Aanmelden

Wat is marktonderzoek?

Met marktonderzoek breng je in kaart hoe je je onderscheidt van je concurrenten, wie je mogelijke klanten zijn en hoe je deze klanten naar je bedrijf haalt. Dit noem je ook wel: je marktpositie bepalen. Marktonderzoek biedt veel informatie waarmee je concrete plannen kunt maken. Zet deze informatie in om je bedrijfsmodel te versterken. Verbeter bijvoorbeeld je bedrijfsstrategie, voeg een nieuwe verkooplocatie toe of het breid je assortiment uit.

Voorbeelden marktonderzoek

Een marktonderzoek bestaat uit verschillende onderdelen die elkaar aanvullen. Met het totaalplaatje maak je een plan van aanpak om je bedrijf in de markt te zetten. In het plan van aanpak staat ook welke verbeteringen in je bedrijfsmodel je kunt doorvoeren om beter aan te sluiten bij de markt.

Marktonderzoek kan via allerlei onderzoeken. Vormen van marktonderzoek zijn:

  1. SWOT-analyse
    Met een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, zie je in een oogopslag waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt.
  2. Branche-onderzoek
    Een brancheonderzoek geeft je inzicht in de ontwikkelingen binnen je branche. Gebruik de KVK Bedrijventeller en kijk bijvoorbeeld hoeveel bedrijven in jouw branche er in een bepaald gebied zitten.
  3. Concurrentieanalyse
    Als je informatie verzamelt over je belangrijkste concurrenten, weet je waarin je je kunt onderscheiden. Dit kun je doen met een concurrentieanalyse.
  4. Klantonderzoek
    Met een klantonderzoek stel je vast wie je klanten zijn en wat hun koopgedrag is. Met deze gegevens bepaal je gericht hoe, waar en wanneer je je klanten benadert.
  5. Omgevingsanalyse
    De voor- en nadelen van je bedrijfslocatie breng je in beeld met een omgevingsanalyse. Wil je weten waar je klanten en concurrenten zich bevinden, doe dan de Locatiescan.
  6. Klanttevredenheidsonderzoek
    Onderzoek de ervaringen en wensen van je bestaande klanten met een klanttevredenheidsonderzoek. Zo weet je of je je product of dienst kunt verbeteren. Tevreden klanten zorgen weer voor nieuwe klanten.
  7. Imago-onderzoek
    Onderzoek hoe je (mogelijke) doelgroep je bedrijf ziet en ga na in hoeverre dit overeenkomt met het gewenste imago van je bedrijf.

AVG en marktonderzoek

Werk je met persoonsgegevens, bijvoorbeeld voor een klant- of imago-onderzoek? Dan moet je je houden aan de privacywetgeving AVG. Marktonderzoek valt onder ‘statistische doeleinden’, dat wil zeggen: je mag zonder toestemming persoonsgegevens verzamelen en verwerken voor je onderzoek, zo lang de gegevens anoniem blijven en niet te herleiden zijn naar een persoon.

Kosten marktonderzoek

Wie wil kan zelf kosteloos aan de slag met marktonderzoek, maar je kunt er ook voor betalen en het door iemand anders laten doen.

Marktonderzoek zelf doen

Als je je klanten of mensen uit je netwerk zelf vragen stelt over je product of je openingstijden, doe je al marktonderzoek. Dit kost je alleen tijd. Een andere voordelige optie is het houden van een (online) enquête. Er bestaan voldoende gratis enquêtetools. Wil je een betaalde tool met meer opties, denk dan aan ongeveer 30 euro per maand voor een abonnementsmodel.

Marktonderzoek laten doen 

Wanneer je marktonderzoek uitbesteedt, kun je gaan voor een goedkope en een dure optie:

  • Huur een student van een hogeschool in die als stage of afstudeeropdracht nieuwe kennis en marktgegevens voor je binnenhaalt. Een stage kan kosteloos of goedkoop tegen een stagetarief. Let er wel op dat het jou tijd kost, omdat je een student of stagiair wel moet begeleiden.
  • Wil je je onderzoek laten doen door iemand die gespecialiseerd is in bepaalde markten of onderzoeksmethodes, of door iemand met veel ervaring? Huur dan een onderzoeksbureau in. Hier zijn hogere kosten aan verbonden. Wil je bijvoorbeeld 1000 klanten bevragen en een enquête laten opstellen, uitzetten en analyseren via een extern bureau, reken dan op ongeveer 3000 euro voor het gehele onderzoek. De precieze kosten hangen af van de omvang van het onderzoek, zoals het aantal mensen dat je wilt bevragen of de doorlooptijd en deadline van het onderzoek. Het maakt ook uit of je een online enquête laat uitvoeren of telefonisch onderzoek laat doen. Met diepte-interviews ben je het duurst uit. Vraag vooraf een gedetailleerde offerte op, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.