Een ondernemingsplan maken: dit moet je weten

Een ondernemingsplan maken kost je misschien tijd, maar je krijgt er ook veel voor terug. Inzicht in je plannen, doelen, aanpak en de haalbaarheid van je idee, bijvoorbeeld. In dit artikel vind je de belangrijkste drie onderdelen van een ondernemingsplan op een rij.

Een ondernemingsplan opstellen is niet verplicht, maar wel zo handig als je hulp nodig hebt van bijvoorbeeld een bank. Wat staat er in een ondernemingsplan?

Meld je aan voor een KVK Event

Denk je erover een eigen bedrijf te starten of ben je net begonnen met ondernemen?

Direct aanmelden

1. Jij en je onderneming

Je begint je ondernemingsplan met informatie over jou en je bedrijf. Wie ben jij? Waarom wil je een bedrijf beginnen? En waar ben je goed in?

Met je ondernemingsplan presenteer je jezelf aan bijvoorbeeld een bank of andere investeerders. Zij kijken namelijk niet alleen naar je idee, maar ook naar wie jij bent en wat je al gedaan hebt.

Persoonlijke gegevens

Schrijf je basisgegevens op, zoals je naam, adres, woonplaats, of je een rijbewijs hebt, welke opleidingen je hebt gevolgd en wat je werkervaring is. In dit deel van je plan staat alles wat je ook in een cv zet.

Persoonlijke eigenschappen

Schrijf op waarom je ondernemer wilt worden. Beschrijf je motivatie, de vaardigheden die jou een goede ondernemer maken en je sterke en zwakke punten. De KVK Krachtmeting helpt je bij het in beeld brengen van je ondernemersvaardigheden.

Je idee

De basis van je ondernemersavontuur is je idee. Het idee dat in je hoofd zit, zet je nu op papier. Dit doe je in een paar regels. Je zult merken dat als je je idee in een aantal regels kunt beschrijven, de rest van de uitwerking van je ondernemingsplan ook makkelijker is.

Beschrijf wat je idee is en welke problemen van de klant het oplost. En vertel hier wat jouw product uniek maakt en onderscheidt van de producten of diensten van concurrenten.

Je bedrijf

Nu ga je beschrijven hoe je met je idee aan de slag gaat. Je beschrijft heel duidelijk wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, wat je wil bereiken en wie je doelgroep is. Denk aan zaken als:

  • Rechtsvorm
    Geef aan voor welke rechtsvorm je kiest en waarom. De rechtsvorm is de juridische vorm van je bedrijf. Dit is onder meer belangrijk voor je aansprakelijkheid.
  • Parttime ondernemen
    Heb je naast je bedrijf nog een baan in loondienst? Of zorg je voor je kinderen of ouders? Schrijf dan op hoe je toch voldoende tijd kunt steken in je eigen bedrijf. Staat er een concurrentiebeding in je contract? Geef dan aan hoe je daarmee omgaat.
  • Bedrijfsnaam
    Welke bedrijfsnaam kies je? En heb je deze al vastgelegd?
  • Inschrijving KVK
    Wanneer schrijf je je bedrijf in bij KVK? Of op welke datum heb je dat gedaan?
  • Locatie
    Start je vanuit huis of vanuit een pand? Kijk of dat mag volgens het bestemmingsplan van de gemeente. Schrijf ook op waarom je kiest voor huren of kopen.
Check je concurrentie

Doe de Locatiescan en krijg een overzicht met basisinformatie over de bevolking en concurrentie in jouw stad of dorp. Of check met de KVK Bedrijventeller eenvoudig hoeveel bedrijven er in een bepaalde branche en bepaald gebied gevestigd zijn.

  • Verzekeringen, vergunningen en verplichtingen
    Aan welke wettelijke eisen en verplichtingen moet je voldoen? Heb je diploma’s of vergunningen nodig?
  • Algemene voorwaarden
    Geef aan wat er in je algemene voorwaarden staat. Heb je geen algemene voorwaarden opgesteld? Leg uit waarom je denkt dat je die niet nodig hebt.
  • Administratie
    Ga je dit zelf doen? Of schakel je een boekhouder of accountant in?
  • Personeel
    Neem je wel of geen personeel aan? En waarom?
  • Toekomstperspectief
    Waar wil je over een aantal jaar staan met je bedrijf? En wat ga je doen om dit doel te bereiken?
  • Pensioen
    Wat regel je voor je pensioen?
Frisse blik

Leg je businessplan voor aan vrienden en familie. Of beter nog, iemand uit je netwerk. Zij kijken met een frisse blik naar je plannen en geven je waar nodig advies om ze aan te passen. Ook kan je bij het Ondernemersklankbord terecht voor advies van ervaren ondernemers.

2. Je marketingplan

In dit deel van je ondernemingsplan ga je in op je doelgroep en de markt. In je marketingplan beschrijf je de behoefte van je klanten en hoe je die groep gaat bereiken.

Marktonderzoek doen

Je marktonderzoek vormt de basis voor je marketing. Jij bent overtuigd van je product of dienst. Maar zijn anderen dat ook? Met een marktonderzoek kom je erachter of er klanten zijn voor je product of dienst. En je brengt de concurrentie in kaart.

3. Het financieel plan

Het financieel plan gaat over de geldzaken van je bedrijf. In het artikel ‘Financieel plan’, lees je er alles over.

Het financieel plan is een hulpmiddel om te bepalen of je ondernemingsplan financieel haalbaar is. Ook gebruik je het om je financieringsaanvraag voor te leggen aan een of meer geldverstrekkers. Het plan helpt je om hen ervan te overtuigen geld in je bedrijf te investeren.

Voorbeeld ondernemingsplan downloaden

Je weet nu wat onmisbare onderdelen zijn in je ondernemingsplan. Nog makkelijker is het als je een voorbeeld ondernemingsplan kunt invullen. Online vind je voorbeelden van plannen die je kunt downloaden. Bij Qredits bijvoorbeeld. Sommige zzp-organisaties bieden ook kosteloos voorbeelden voor ondernemingsplannen. 

Masterclass: Aan de slag met je business model