Evenementen organiseren

Gemeente Alphen aan den Rijn: Evenementen organiseren

Gepubliceerd door:
Gemeente Alphen aan den Rijn
Gecontroleerd 6 sep 2022
2 min lezen
English version

Wilt u een evenement organiseren, zoals een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd? U vraagt een evenementenvergunning aan als:

  • er meer dan 100 bezoekers kunnen komen
  • het evenement op of langs de openbare weg is
  • het nodig is de straat af te sluiten voor het evenement
  • het kan zijn dat er tenten, springkussens, bars, mobiele wc’s en dergelijke geplaatst worden
  • Er meer dan 5 objecten groter dan 10m2 geplaatst worden

Organiseert u een kleinschalig evenement, zoals een straat- of buurtfeestje, dan hoeft u hiervoor geen vergunning aan te vragen. Wel geeft u dit aan de gemeente door via een melding klein evenement

Bijzonderheden

  • Organiseert u een toertocht of wedstrijd met een doorkomst door de gemeente Alphen aan den Rijn (geen start of finish) vraag dan een verklaring van geen bezwaar aan. De verklaring wordt afgegeven bij een recreatieve/toer of prestatietocht/wedstrijd met meer dan 10 deelnemers.
  • Bij een wedstrijd met voertuigen op de openbare weg (route is niet afgezet) is ontheffing van art. 10 van de Wegenverkeerswet 1994 nodig.

Kijk voor de aanvraag op www.alphenaandenrijn.nl.

U betaalt voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de grootte van het evenement en de activiteiten die er zijn.

De behandeling van een evenementenvergunning (na het indienen van de aanvraag inclusief alle bijbehorende stukken) duurt tussen de 8 en 16 weken.

Aan de hand van een risicoscan wordt een evenement beoordeeld. Zaken die hier invloed op hebben zijn o.a. de grootte van het evenement, het aantal bezoekers, de tijdsduur en de invloed op de bereikbaarheid.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Gemeente Alphen aan den Rijn