Evenementen organiseren

Gemeente Maastricht: Evenementen organiseren

Gepubliceerd door:
Gemeente Maastricht
Gecontroleerd 26 jul 2024
2 min lezen
English version

Wilt u een buurtfeest, straatfeest, rommelmarkt of ander klein evenement organiseren? Dan moet u dat melden bij de gemeente. Voor grotere evenementen en evenementen in het centrum van Maastricht moet u meestal een vergunning aanvragen. 

Voor het organiseren van een optocht of parade moet u een optochtvergunning aanvragen.

Evenement organiseren, melding en vergunning

Op tijd

Vraag uw vergunning op tijd aan. Hoe lang van tevoren u dit moet doen, hangt af van het soort evenement. 

  • Voor een vergunningsplichtig evenement: minimaal 8 weken.
  • Voor een optocht: minimaal 4 weken.

Organiseert u een kleinschalig evenement vaarvoor u geen vergunning nodig heeft? Meld dit dan minimaal 4 weken van tevoren bij de gemeente. 

Meldingsplicht

Soms heeft u geen vergunning nodig, maar moet u wel bij de gemeente melden dat u een evenement organiseert. U heeft dan een meldingsplicht. De meldingsplicht geldt als het evenement voldoet aan de volgende voorwaarden.

  • U houdt het evenement buiten de singels (buiten het centrum).
  • Het evenement duurt 1 dag of korter.
  • Er zijn minder dan 250 bezoekers op het drukste moment.
  • U laat bij noodgevallen geen vrije doorgangen afzetten voor politie, brandweer en/of ambulance.
  • U plaatst geen podium hoger dan 1 meter. 
  • U plaatst geen tent groter dan 100 m2.
  • Het geluid is maximaal 85 dB(A) hard. Bij 85 dB(A) moet u denken aan sfeermuziek en achtergrondgeluid.
  • Er is alleen geluid of muziek op de volgende tijdstippen: vrijdag en zaterdag: 09.00 - 00.30 uur;zondag: 13.00 - 23.00 uur;maandag tot en met donderdag: 09.00 - 23.00 uur.

Voldoet uw evenement niet aan deze voorwaarden? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig.

Evenementenvergunning

Hebt u een evenementenvergunning nodig? Dan kunt u die online aanvragen via onze website. 

Evenement melden

U kunt uw evenement online melden bij de gemeente Maastricht.

Een evenement melden is gratis. 

Voor een evenementenvergunning betaalt u kosten voor werk van de overheid. Deze kosten noemen we leges. U betaalt ook leges als u geluid wilt van harder dan 85 dB(A) (geluidsontheffing) of alcohol wilt schenken (ontheffing voor het verstrekken van zwak-alcoholische drank). De leges zijn te vinden in ons legesdocument. 

U betaalt ook kosten om bouwwerken in de openbare ruimte neer te zetten tijdens het evenement. Denk aan tenten, podia en barren. Deze kosten heten precariokosten. De precariokosten zijn te vinden in ons precariodocument. 

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met de gemeente via evenementen@maastricht.nl

U krijgt binnen 8 weken bericht.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Gemeente Maastricht

Stuur een e-mail+31 43 350 4040

Mosae Forum 10

6211DW Maastricht

Openingstijden

Maandag
08:30 - 16:30
Dinsdag
08:30 - 16:30
Woensdag
08:30 - 16:30
Donderdag
08:30 - 19:00
Vrijdag
08:30 - 16:30
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten

MosaeForum is van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren geopend. Alleen voor het ophalen van uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart kunt u zonder afspraak bij ons terecht. Veel andere zaken kunt u online via onze website regelen.