Evenementen organiseren

Gemeente Montferland: Evenementen organiseren

Gepubliceerd door:
Gemeente Montferland
Gecontroleerd 28 dec 2022
2 min lezen
English version

Naast dit ingevulde aanvraagformulier hebben wij nog een aantal andere gegevens van u nodig om uw aanvraag te kunnen behandelen. Deze gegevens moet u aan het einde van dit formulier uploaden. Zorg er dus voor dat u deze digitaal voor handen heeft. Als de aanvraag niet compleet is, kan worden besloten de aanvraag niet te behandelen.

Direct regelen

Wilt u een evenement organiseren en heeft u een vraag? Montferland kent een evenementencoördinator. U hoeft hierdoor niet meer te zoeken bij wie u met uw vraag terecht kunt, de coördinator zorgt ervoor u antwoord krijgt! Wilt u meer informatie (ook voor informatie over facilitaire ondersteuning)? U kunt vrijblijvend bellen of een afspraak maken met de evenementencoördinator. Tel. (0316) 291 391 of e-mail: evenementen@montferland.info.

Het aanvragen van een evenementenvergunning

Geef bij uw aanvraag de volgende informatie:

  1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier (door middel van DigiD of eHerkenning).
  2. Kaart van de locatie en/of routekaart (route, optocht, stoet en/of parcours). 
  3. Tekening (op schaal getekend) van het evenemententerrein, met daarop alle gebouwen, bouwsels/objecten, afsluitingen/afscheidingen met toegangen en nooduitgangen van het terrein, parkeergelegenheid, bereikbaarheid en opstelplaatsen voor de hulpdiensten.
  4. Plattegrondtekening (schaal 1:100) van alle bouwsels/objecten voorzien van maten en eventuele aanwezige veiligheidsvoorzieningen.
  5. Calamiteitenplan/veiligheidsplan (EHBO, beveiliging, telefoonnummers, etc.). Format beschikbaar, zie onderaan deze pagina.
  6. Mobiliteitsplan. Format beschikbaar, zie onderaan deze pagina. Dit is in ieder geval verplicht als bij een evenement meer dan 1.000 personen komen en/of bij het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen.
  7. Draaiboek/programma.
  8. Bijlage waaruit blijkt dat een tijdelijke bouwsel zoals een tent, podia en tribune (constructief) veilig is.
  9. Tekening (op schaal getekend) van het kampeerterrein met wegen, paden en ontsluitingen.
  10. Indieningvereisten op basis van het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”:1. Situatieschets met noordpijl;2. Plattegrond op schaal of met maatvoering waarop de aanwezige bouwsels (zoals een tent, tribune, kramen, podia) groter dan 25m² zijn aangegeven;3. Plattegrond van iedere bouwsel die is bestemd voor meer dan 150 mensen, waarbij de hoogste bezetting wordt opgegeven. Per bouwsel wordt aangegeven: 4. De voor personen beschikbare oppervlakte5. De gebruiksbestemming;6. De opstelling van inventaris en inrichtingselementen (zoals stands, kramen, podia), met aanduiding van de situering van, voor zover deze aanwezig zijn:
  • brand- en rookwerende scheidingsconstructies;
  • vluchtroutes;
  • draairichting van doorgangen;
  • nooduitgangen en vluchtroutes, met aanduiding van de breedte daarvan;
  • vluchtrouteaanduidingen;
  • noodverlichting;
  • brandblusvoorzieningen, en
  • brandweeringang.

Met het aanvraagformulier kunt u maximaal 45Mb aan bijlagen meesturen. Wilt u meer (of grotere) bijlagen meesturen, dan kan dit via evenementen@monferland.info.

In de Algemene plaatselijk verordening staat gedefinieerd wat wordt verstaan onder een evenement.

  1. Doe de vergunningcheck. Organiseert u voor het eerst een evenement of twijfelt u of u voor uw evenement een vergunning nodig hebt? Doe dan de vergunningcheck. Onder evenement wordt bijvoorbeeld verstaan een herdenkingsplechtigheid, braderie, optocht, (straat)feest, buurtbarbecue, muziekvoorstelling, snuffelmarkt, wedstrijd op of aan de weg.
  2. Blijkt u een vergunning nodig te hebben? Dan kunt u een evenementenvergunning aanvragen.
  3. Heeft u geen vergunning nodig? Dan plaatsen wij uw evenement graag op de evenementenkalender van de gemeente. Meld dan uw evenement aan.

Voor een actueel overzicht van de leges verwijzen wij u naar de legesverordening die te vinden is op www.overheid.nl.

U vraagt de vergunning voor een evenement aan bij de gemeente. Doe dit tijdig en begin een half jaar van te voren. Dient u uw aanvraag niet 12 weken van te voren bij ons in, of is de aanvraag niet compleet, dan kan worden besloten de aanvraag niet te behandelen.

Bent u of anderen het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u of anderen binnen 6 weken bezwaar maken.

Bent u of anderen het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u of anderen binnen 6 weken bezwaar maken.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Gemeente Montferland