Evenementen organiseren

Gemeente Vlaardingen: Evenementen organiseren

Gepubliceerd door:
Gemeente Vlaardingen
Gecontroleerd 20 dec 2022
2 min lezen
English version

Als u een evenement wilt organiseren zoals een braderie, kermis, optocht, festival, buurt- of straatfeest dan vraagt u een vergunning aan. De duur van de aanvraag is afhankelijk van de grootte van het evenement en ligt bij een complete aanvraag tussen de 5 werkdagen en 8 weken. Hoe eerder u uw aanvraag doet hoe eerder wij kunnen beoordelen of uw aanvraag compleet is. Elke eerste dinsdag van de maand is er een inloopspreekuur van 14.00 tot 16.00 uur bij de balie op het stadskantoor van ons team bijzondere wetten. Wij adviseren u graag bij uw aanvraag.

Direct regelen

Vul de vragenlijst in om te weten welke type vergunning u voor uw evenement moet aanvragen.

Toestemming (0-evenement)

Voor een evenement waar onderstaande regels voor gelden hoeft u alleen schriftelijk toestemming te vragen, dat kan via het toestemmingsformulier 0-evenement. Doe dit minimaal 5 werkdagen van te voren, maar liever eerder:

  • Er wordt geen alcohol geschonken tegen betaling
  • Er zijn minder van 250 personen aanwezig
  • Objecten die geplaatst worden zijn kleiner dan 25m2
  • Er wordt geen springkussen geplaatst
  • Er worden geen wegen afgesloten
  • Het evenement en de muziek duurt tot max 22.00 uur

Om zelf in te schatten of uw evenement een A-evenement is of een B/C-evenement kunt u het vragenformulier ‘Evenement categorisering’ invullen. Uw aanvraag wordt uiteraard ook nog beoordeeld door de gemeente.

Basisdocumenten voor een A-evenement

Hieronder staat wat u moet aanleveren voor de aanvraag van een A-evenement. Doe dit minimaal 4 weken van te voren, maar liever eerder.

  • Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier ‘Evenementen’.
  • Nauwkeurige en duidelijke ingetekende plattegrond waarop alle elementen (bijvoorbeeld tent, podium, kraam, af te zetten straat) staan aangegeven, voorzien van afmetingen

Basisdocumenten voor een B/C-evenement

Hieronder staat wat u moet aanleveren voor de aanvraag van een B/C-evenement. Doe dit minimaal 8 weken van te voren, maar liever eerder.

  • Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier ‘Evenementen’.
  • Nauwkeurige en duidelijke ingetekende plattegrond waarop alle elementen (bijvoorbeeld tent, podium, kraam, af te zetten straat) staan aangegeven, voorzien van afmetingen.
  • Rastertekening van het  evenemententerrein/ - gebied
  • Overalltekening van het evenemententerrein/ -gebied
  • Veiligheidsplan inclusief Beveiligingsplan
  • Medisch plan
  • Mobiliteitsplan
  • Programma
  • Draaiboek
  • Bewonersbrief

Uw aanvraag kunt u mailen via www.vlaardingen.nl/contactformulier onder vermelding van ‘aanvraag evenementenvergunning’.

De gemeente bepaalt definitief het type evenement (0-, A-, B-, of C-evenement) en stuurt u een ontvangstbevestiging van de aanvraag. Daarna neemt de gemeente de aanvraag in behandeling. Onderstaand vindt u de doorlooptijden bij een complete aanvraag. Hoe eerder u uw aanvraag doet hoe eerder wij kunnen beoordelen of uw aanvraag compleet is.

  • Toestemming (0-evenement) : 5 werkdagen
  • A-evenement: 4 weken
  • B/C-evenement: 8 weken

Let op:

  • Deze termijnen gelden bij het indienen van complete aanvragen.
  • De vergunning wordt 2 weken voor het evenement wel of niet verstrekt.

Weigering van een aanvraag

Bij het onvolledig aanleveren van een aanvraag en de daarbij behorende basisdocumentatie wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

De burgemeester weigert onder andere de vergunning als:

  • Openbare orde en veiligheid in gevaar komt
  • U het voorkomen of beperken van overlast niet voldoende kan aantonen
  • De verkeersveiligheid of veiligheid van personen of goederen in gevaar komen
  • De zedelijkheid of gezondheid in gevaar komt

Hoe verloopt mijn aanvraag?

De gemeente neemt alleen complete aanvragen in behandeling. Hier wordt daarna advies gevraagd bij verschillende advies partners zoals de brandweer en de politie.

de gemeente kan uw aanvraag publiceren als bekendmaking. Deze kunt u dan inzien op www.officielebekendmakingen.nl. Belanghebbenden krijgen dan de mogelijkheid hun zienswijze in te dienen. Dit kan invloed hebben op uw vergunning.

Wanneer alle adviezen en reacties op de zienswijze binnen zijn wordt er een besluit genomen over het verlenen van de vergunning.

Hoeveel u moet betalen, hangt af van het soort evenement dat u organiseert.

  • De aanvraag van een evenementenvergunning is gratis.
  • De ontheffing tijdelijk schenken alcohol ( altijd i.c.m. evenementenvergunning): €41,35

De gemeente bepaalt definitief het type evenement (0-, A-, B-, of C-evenement) en stuurt u een ontvangstbevestiging van de aanvraag. Daarna neemt de gemeente de aanvraag in behandeling. Onderstaand vindt u de doorlooptijden bij een complete aanvraag. Hoe eerder u uw aanvraag doet hoe eerder wij kunnen beoordelen of uw aanvraag compleet is.

  • Toestemming (0-evenement) : 5 werkdagen
  • A-evenement: 4 weken
  • B/C-evenement: 8 weken

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Gemeente Vlaardingen