Fraude en bedrog melden

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
2 min lezen
English version

Bent u als ondernemer slachtoffer van fraude of bedrog (misleiding)? Doe aangifte bij de politie of bij een speciaal meldpunt. Lees in dit artikel waar u fraude meldt.

Wat is fraude?

Fraude is een verzamelwoord voor verschillende vormen van bedrog. Van belastingfraude tot internetfraude en bedrijfsfraude. Bij bedrijfsfraude probeert een fraudeur voordeel te behalen ten koste van uw bedrijf. Dit doen fraudeurs door zichzelf of zaken anders voor te doen dan ze zijn.

Er zijn verschillende vormen van fraude:

Bij acquisitiefraude doet een fraudeur zich voor als advertentiebureau om u een nepadvertentie te verkopen. Soms gebeurt dit via een spookfactuur.

Bij afpersing eist iemand geld van u en bedreigt u met geweld of het openbaar maken van belastende informatie als u niet betaalt.

Bij belastingfraude verzwijgt iemand inkomen of winst uit onderneming. Of ontduikt iemand belasting.

Bij boilerroomfraude proberen criminelen u geld te laten beleggen voor hoge rendementen die niet echt zijn. Na een eerste inleg blijft de crimineel u vragen om meer geld te beleggen.

Criminelen doen bij CEO-fraude via mail of telefoon alsof ze de CEO van een bedrijf zijn. Via dit contact geven ze opdracht om snel een bedrag over te maken.

Een bedrijf koopt (grote) voorraden bij u in maar u krijgt geen geld omdat het bedrijf plotseling niet meer bestaat. Dit heet faillissementsfraude.

Bij identiteitsfraude gebruikt iemand uw persoonsgegevens om bijvoorbeeld iets online te bestellen. Fraudeurs weten vaak via phishing aan uw gegevens te komen. Als iemand handelt uit naam van uw bedrijf is het zakelijke identiteitsfraude.

Iets is internetoplichting als u betaalt voor een product, maar dat product niet krijgt. Of u levert een product en ontvangt geen betaling. Internetoplichting wordt ook wel internetfraude genoemd.

Gebruik de Check de (ver)koper tool van de politie. Hiermee kunt u controleren of iemand al eerder een negatieve ervaring met een koper of verkoper heeft gehad.

Bij phishing proberen cybercriminelen persoonlijke gegevens of wachtwoorden te stelen. Er zijn verschillende technieken die criminelen gebruiken. Zoals zich voordoen als iemand anders door nep e-mails en sms-berichten (smishing) te sturen.

Uw telefoonabonnement wordt zonder dat u dat weet overgezet naar een andere telefonieaanbieder. Dit wordt slamming of lijnkaping genoemd. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) vertelt u wat u moet doen in geval van lijnkaping.

Bij spoofing neemt iemand een valse identiteit aan. Spoofing kent verschillende vormen. Zoals websitespoofing waarbij bijvoorbeeld een website van een bank wordt nagemaakt.

Bij voorschotfraude vraagt iemand u om een voorschot te betalen. U krijgt de belofte dat u daarna bijvoorbeeld een deel van de winst krijgt, maar dit ontvangt u niet.

Meldpunten voor fraude en bedrog

Doe bij fraude en bedrog altijd aangifte bij de politie. U kunt in sommige situaties fraude en bedrog ook melden bij een van deze meldpunten: