Dit artikel is gerelateerd aan:

Fraude en misleiding melden

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Als ondernemer kunt u te maken krijgen met verschillende vormen van misleiding en fraude. Bent u slachtoffer van fraude of misleiding? Dan kunt u hulp vragen bij een speciaal meldpunt of aangifte doen bij de politie.

Veel voorkomende fraude

  • Acquisitiefraude: u krijgt spookfacturen of iemand wil u nepadvertenties verkopen.
  • Identiteitsfraude: iemand gebruikt uw persoonsgegevens (via phishing) om bijvoorbeeld iets via internet te bestellen.
  • Slamming: ongewild overzetten van de ene telefonieaanbieder naar de ander (ook wel lijnkaping). De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor lijnkaping.
  • Voorschotfraude (419-fraude): iemand vraagt u om een voorschot te betalen en belooft dat u daarna bijvoorbeeld een deel van de winst krijgt.
  • Faillissementsfraude: een bedrijf koopt (grote) voorraden bij u in maar u krijgt geen geld omdat het bedrijf plotseling niet meer bestaat.
  • Afpersing: iemand eist geld van u en bedreigt u met geweld of het openbaar maken van belastende informatie als u niet betaalt.

Melden of aangifte doen van fraude en misleiding

In alle gevallen van fraude en misleiding kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt in sommige situaties ook bij een meldpunt vragen om hulp:

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven