U heeft een marktvergunning nodig om producten te verkopen op de markt.
Controleer of er plek vrij is
Kijk eerst op welke markt u wil staan. En controleer of er een plek vrij is. En vraag de marktmeester naar uw mogelijkheden op deze markt.
- U moet 18 jaar of ouder zijn.
- U moet een vaste woonplaats of verblijfplaats hebben.
- U staat ingeschreven in de Kamer van Koophandel (KvK). U bent eigenaar van een eenmanszaak of vennoot in een VOF. Als u een BV hebt moet uw naam op het uittreksel van de KvK staan.
- Als u al een keer ingeschreven stond in het Register Ambulante Handel: u bent de afgelopen 4 jaar niet verwijderd uit dit register (doorgehaald) voor wangedrag of wanbetaling.
Om een marktvergunning aan te vragen heeft u het volgende nodig:
- uw KvK-nummer.
- geldig paspoort of ID-kaart (geen rijbewijs)
- als u geen papieren hebt uit een EU-land of EER-land: een geldige werkvergunning van de IND of het UWV
- uw pinpas
Let op! U kunt deze vergunning alleen aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente.
Aan de balie
U kunt de vergunning aanvragen bij de de balie van het Marktbureau. Daar kunt u zich inschrijven in het Register Ambulante Handel (RAH). U kunt gewoon binnenlopen als de balie open is.
De aanvraag van een marktvergunning kost: € 54,10. Uw inschrijving geldt altijd tot en met december. Ook als u bijvoorbeeld in maart de vergunning aanvraagt.
Extra kosten
U moet ook marktgeld betalen voor het gebruik van gemeentegrond en gebruik van de kraam. De kosten verschillen tussen de €15 en €50 per dag.
U kunt de dag na uw inschrijving naar de markt gaan.