Marktvergunning aanvragen

Gemeente Amsterdam: Marktvergunning aanvragen

Gepubliceerd door:
Gemeente Amsterdam
Gecontroleerd 11 dec 2023
< 1 min lezen
English version

U heeft een marktvergunning nodig om producten te verkopen op de markt.

Controleer of er plek vrij is

Kijk eerst op welke markt u wil staan. En controleer of er een plek vrij is. En vraag de marktmeester naar uw mogelijkheden op deze markt.

  • U moet 18 jaar of ou­der zijn.
  • U moet een vas­te woon­plaats of ver­blijf­plaats heb­ben.
  • U staat in­ge­schre­ven in de Ka­mer van Koop­han­del (KvK). U bent ei­ge­naar van een een­mans­zaak of ven­noot in een VOF. Als u een BV hebt moet uw naam op het uit­trek­sel van de KvK staan.
  • Als u al een keer in­ge­schre­ven stond in het Re­gis­ter Am­bu­lan­te Han­del: u bent de af­ge­lo­pen 4 jaar niet ver­wij­derd uit dit re­gis­ter (door­ge­haald) voor wan­ge­drag of wan­be­ta­ling.

Om een marktvergunning aan te vragen heeft u het volgende nodig:

  • uw KvK-num­mer.
  • gel­dig pas­poort of ID-kaart (geen rij­be­wijs)
  • als u geen pa­pie­ren hebt uit een EU-land of EER-land: een gel­di­ge werk­ver­gun­ning van de IND of het UWV
  • uw pin­pas

Let op! U kunt deze vergunning alleen aanvragen als u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente. 

Aan de balie

U kunt de vergunning aanvragen bij de de balie van het Marktbureau. Daar kunt u zich inschrijven in het Register Ambulante Handel (RAH). U kunt gewoon binnenlopen als de balie open is.

De aanvraag van een marktvergunning kost:  € 54,10. Uw in­schrij­ving geldt altijd tot en met de­cem­ber. Ook als u bijvoorbeeld in maart de vergunning aanvraagt.

Extra kosten

U moet ook marktgeld betalen voor het gebruik van gemeentegrond en gebruik van de kraam. De kosten verschillen tussen de €15 en €50 per dag.

U kunt de dag na uw inschrijving naar de markt gaan.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Gemeente Amsterdam