Let op. U betaalt onroerendezaakbelasting (OZB) als eigenaar of gebruiker van een bedrijfspand. U hoeft hiervoor niet in Nederland te wonen.
Hoeveel onroerendezaakbelastingen (OZB) u moet betalen, hangt af van:
- de waarde van het bedrijfspand
- de OZB-tarieven die in uw gemeente gelden
De gemeente bepaalt ieder jaar op 1 januari  de waarde van uw bedrijfspand. Dit is de waardering onroerende zaken (WOZ). De gemeente gebruikt de WOZ-waarde van het voorafgaande jaar om de hoogte van de OZB te bepalen.
In de gemeente Tilburg gelden de volgende tarieven:
- OZB eigenaar (bedrijf) betaalt: 0,2182% van de WOZ-waarde
- OZB gebruiker (bedrijf)betaalt: 0,1822% van de WOZ-waarde
Betalen
U krijgt jaarlijks de OZB-aanslag van uw gemeente. Op deze aanslag staat het bedrag dat u moet betalen. U betaalt dit bedrag in een keer of in 2 termijnen. Kunt u het bedrag niet in 1 of 2 keer betalen? Dan kunt u:
- in delen betalen: u vraagt een automatische incasso aan en de gemeente schrijft het bedrag in delen (iedere maand) af van uw bankrekening [https://www.tilburg.nl/ondernemers/geld/belastingen-ondernemers/];
- een betalingsregeling aanvragen bij de gemeente[https://www.tilburg.nl/ondernemers/geld/belastingen-ondernemers/].
Kwijtschelding
Kunt u de OZB-aanslag niet betalen? U kunt vragen aan de gemeente of u (een deel) niet hoeft te betalen. Dit heet kwijtschelding. U kunt kwijtschelding aanvragen via: [013 542 9090].Â
Verhuizen
Gaat u later in het jaar verhuizen? Dan betaalt u alsnog de OZB-aanslag die de gemeente bepaald heeft op 1 januari. U hoeft voor uw nieuwe bedrijfspand geen OZB meer te betalen. Meestal wordt dit door de notaris verrekend met de nieuwe eigenaren.
Bent u het niet eens met de WOZ van uw bedrijfspand? Of met de OZB? Dan kunt u bezwaar maken. Dit kan via [https://www.tilburg.nl/ondernemers/geld/belastingen-ondernemers/].