Dit artikel is gerelateerd aan:

Zakelijke telefonie: bedrijfsnummers en informatienummers gebruiken

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

± 2 min lezen

Wilt u een bedrijfsnummer of informatienummer gebruiken? Dan kunt u een nummer aanvragen, wijzigen of opzeggen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Een regionaal nummer vraagt u aan bij een telefonieaanbieder. Die aanbieder vraagt zelf het nummer aan bij ACM.

Bedrijfsnummer (088) aanvragen

Heeft u verschillende vestigingen in het land? En wilt u geen verschillende regionale kengetallen gebruiken? Dan kunt u een bedrijfsnummerblok aanvragen. Een 088-bedrijfsnummerblok is een blok van minimaal 100 telefoonnummers. U kunt bedrijfsnummers voor vaste en mobiele telefonie gebruiken.

Met een bedrijfsnummer vergroot u de herkenbaarheid van uw telefoonnummer. Uw organisatie moet een eigen inschrijving bij een Nederlandse Kamer van Koophandel (KvK) hebben. U mag geen 088-blok aanvragen voor een andere organisatie.

Gratis informatienummer (0800) aanvragen

Informatienummers (0800-nummers) gebruikt u om gratis informatie of diensten aan te bieden. U kunt een kort of lang gratis informatienummer aanvragen. Een kort informatienummer heeft 8 cijfers, een lang 0800-nummer heeft er 11. U moet een gratis informatienummer binnen 6 maanden na toekenning gebruiken.

Bellen naar 0800-nummers is altijd gratis voor de beller. U betaalt de belkosten van de beller.

U mag uw 0800-nummer door een andere organisatie laten gebruiken. Maar u blijft wel de nummerhouder en dus verantwoordelijk voor het gebruik ervan.

Betaald informatienummer (0900, 0906, 0909) aanvragen

U kunt ook een betaald informatienummer (090x-nummer) aanvragen. De beller betaalt dan voor het krijgen van informatie. Er zijn verschillende 090x-nummers:

  • 0900-nummers zijn voor aanbieders van serieuze informatie, zoals een zakelijke helpdesk.
  • 0909-nummers zijn voor amusement.
  • 0906-nummers zijn voor erotisch amusement.

U moet betaalde informatienummers binnen 6 maanden na toekenning gebruiken.

Wat zijn de tarieven van betaalde informatienummers?

Voor de tarieven van betaalde informatienummers gelden strikte regels. De beller betaalt belkosten voor 090x-nummers en betaalt ook voor de informatie of dienst die u levert. U bent vrij om kosten per minuut of per gesprek te rekenen. U mag uw informatie of diensten ook gratis aanbieden. De beller betaalt dan alleen de gebruikelijke belkosten. In sommige situaties gelden maximumtarieven.

Gebruikt u een 0900-, 0906- of 0909-nummer als klantenservice? Dan mag u geen geld vragen voor de informatie die u biedt. De beller betaalt alleen voor de gebruikelijke belkosten.

Vermelden van tarieven informatienummers

U moet er in alle gevallen (vast en mobiel) voor zorgen dat de beller vooraf de tarieven hoort.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven