088-nummer en andere zakelijke telefoonnummers aanvragen

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
3 min lezen
English version

U kunt verschillende zakelijke telefoonnummers kiezen voor uw bedrijf. Een regionaal, 06- of 085-nummer vraagt u aan bij een telefoonaanbieder. 088- of informatienummers vraagt u aan bij ACM. Lees welke telefoonnummers er zijn en hoe u deze aanvraagt en gebruikt.

085-nummer: niet gebonden aan een regio

Wilt u geen regionaal netnummer hebben of geen mobiel telefoonnummer aan klanten geven? Dan kunt u kiezen voor een 085-nummer. Dit nummer is niet aan een regio gebonden. De kosten voor uw klanten zijn hetzelfde als bij een regionaal netnummer. Ook bent u bereikbaar voor mensen in het buitenland.

085-nummer aanvragen

U vraagt een 085-nummer aan bij een telefoonaanbieder. U kunt vaak 1 of meerdere nummers aanvragen. De kosten voor een 085-nummer verschillen per aanbieder.

088-nummer (bedrijfsnummerblok)

Heeft u verschillende kantoren of winkels in het land? En wilt u geen verschillende regionale netnummers gebruiken? Voor grotere bedrijven is een 088-bedrijfsnummerblok geschikt. Met 088-nummers heeft u voor al uw vestigingen en medewerkers een nummer met dezelfde eerste 3 cijfers (088). Ook bellers vanuit het buitenland kunnen u op deze nummers bereiken.

088-nummer aanvragen

U vraagt een 088-nummer aan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ACM geeft de nummers uit in een blok van minimaal 100 telefoonnummers. U kunt de bedrijfsnummers voor vaste en mobiele telefonie gebruiken.

Kosten 088-nummer

U betaalt voor een 088-bedrijfsnummerblok een eenmalig bedrag en daarnaast een jaarlijkse bijdrage. ACM past de bedragen jaarlijks aan.

0800-nummer (gratis informatienummer)

Met een 0800-informatienummer biedt u uw klanten gratis informatie of diensten aan. Bellen naar dat nummer kost de klant dus niets. Er zijn korte en lange gratis informatienummers. Een kort informatienummer heeft 8 cijfers, een lang 0800-nummer heeft er 11. Een 0800-nummer is niet bereikbaar vanuit het buitenland.

0800-nummer aanvragen

U vraagt een 0800-informatienummer aan bij ACM. U kunt een nummer aanvragen voor uw eigen bedrijf of voor een ander bedrijf. Ook kunt u het nummer aanvragen als u bent ingeschreven in een buitenlands handelsregister.

Regels voor een 0800-nummer

  • U moet een gratis informatienummer gebruiken binnen 6 maanden nadat u deze heeft gekregen.
  • Bellen naar 0800-nummers is altijd gratis voor de beller. U betaalt de belkosten van de beller.
  • U mag uw 0800-nummer door een andere organisatie laten gebruiken. Maar u blijft wel de nummerhouder en dus verantwoordelijk voor het gebruik ervan.

Betaald informatienummer (0900, 0906, 0909)

U kunt ook een betaald informatienummer (090x-nummer) aanvragen. De beller betaalt dan voor het krijgen van informatie. Er zijn verschillende 090x-nummers:

  • 0900-nummers zijn voor aanbieders van serieuze informatie, zoals een zakelijke helpdesk.
  • 0909-nummers zijn voor amusement.
  • 0906-nummers zijn voor erotisch amusement.

090x-nummers zijn niet bereikbaar vanuit het buitenland.

090x-nummers aanvragen

U vraagt een 090x-nummer aan bij ACM. U kunt een nummer aanvragen voor uw eigen bedrijf of voor een ander bedrijf. Ook kunt u het nummer aanvragen als u bent ingeschreven in een buitenlands handelsregister. U moet betaalde informatienummers gebruiken binnen 6 maanden nadat u deze heeft gekregen.

Regels voor belkosten 0900 en 090x-nummers

Voor de tarieven van betaalde informatienummers gelden de volgende regels:

  • De beller betaalt belkosten voor 090x-nummers en betaalt ook voor de informatie of dienst die u levert. U mag per minuut of per gesprek rekenen wat u wilt. Als u de kosten maar duidelijk vermeldt. Rekent u meer dan € 0,15 per minuut? Stel dan een maximumtarief vast.
  • U mag uw informatie of diensten ook gratis aanbieden. De beller betaalt dan alleen de normale belkosten. In sommige situaties gelden maximumtarieven.
  • Gebruikt u een 0900-, 0906- of 0909-nummer als klantenservice? Dan mag u geen geld vragen voor de informatie die u biedt. De beller betaalt alleen de normale belkosten.
  • U moet er in alle gevallen (vast en mobiel) voor zorgen dat de beller vooraf de tarieven hoort.

Kosten informatienummers

Voor een informatienummer betaalt u eenmalig een bedrag als ACM uw aanvraag goedkeurt. Daarnaast betaalt u een jaarlijks bedrag per nummer. Een kort informatienummer is duurder dan een lang informatienummer. ACM past de bedragen jaarlijks aan. Bekijk de kosten die dit jaar gelden voor informatienummers op ACM.nl.

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met De Autoriteit Consument & Markt