eHerkenning aanvragen

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven | KVK

Doet u zaken met een overheidsorganisatie? Zoals het aanvragen van een vergunning of een subsidie? Dat kan nu vaak online met eHerkenning. Een veilige manier om in te loggen bij verschillende instanties. Lees hier wat eHerkenning precies is en hoe u een inlog aanvraagt.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Met DigiD logt u als burger veilig in bij verschillende overheidsinstanties. Bedrijven doen dat via eHerkenning. Het grote voordeel is dat u op 1 manier inlogt bij meerdere instanties. Met eHerkenning kunt u bijvoorbeeld een vergunning of subsidie aanvragen.

Voor wie is eHerkenning?

eHerkenning is een zakelijk inlogmiddel, en alleen bestemd voor bedrijven die staan ingeschreven bij KVK. Dat is een belangrijke voorwaarde.

Aangesloten organisaties

U kunt bij een groot aantal organisatiesExternal link inloggen met e-herkenning. Denk aan gemeenten, waterschappen, provincies, ministeries en uitvoeringsorganisaties. Een Verklaring Omtrent Gedrag bijvoorbeeld, vraagt u met eHerkenning online aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.

eHerkenning aanvragen

Anders dan bij DigiD, is de overheid niet de uitgever van eHerkenning. U vraagt de inlog dan ook niet aan bij de overheid, maar bij een erkende leverancier. En u moet voor de aanvraag en het gebruik van eHerkenning betalen. Hoeveel u betaalt, hangt af van de aanbieder en de dienst die u afneemt. In het leveranciersoverzichtExternal link vindt u alle erkende leveranciers en hun producten en prijzen.

Bedenk welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft

Via eHerkenning doet u verschillende zaken met de overheid. Het ene vereist een hoger beveiligingsniveau dan het andere. Daarom heeft eHerkenning inlogmiddelen op 5 betrouwbaarheidsniveausExternal link. Voor het aanvragen van een omgevingsvergunning bijvoorbeeld, heeft u een inlogmiddel op niveau 1 nodig. Maar voor een octrooiaanvraag, geldt niveau 4. Uw paspoort of identiteitskaart wordt dan gecontroleerd. De dienstverlener waar u wilt inloggen, geeft aan welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft voor zijn online dienst.

Bedenk of u later voor andere online diensten wilt inloggen

Als dat zo is, kies dan het hoogste niveau en koop daarvoor een eHerkenningsmiddel. U kunt een eHerkenningsmiddel altijd gebruiken voor diensten met hetzelfde of een lager betrouwbaarheidsniveau. Maar nooit voor een hoger niveau. U moet uw middel dan upgraden, of een nieuwe kopen.

eHerkenning is persoonsgebonden

Een inlogmiddel van eHerkenning is persoonsgebonden. Het kan niet worden gedeeld of overgedragen. U vraagt eHerkenning dan ook per persoon en per dienst aan. Voor diensten met een betrouwbaarheidsniveau 2 of hoger, zijn machtigingenExternal link verplicht. Voor u, en voor alle medewerkers die namens uw bedrijf zakendoen met de overheid. Deze machtiging moet vastgelegd zijn bij uw eHerkenningsleverancier. En kan alleen gegeven worden door een tekenbevoegdExternal link persoon binnen uw organisatie of een machtigingenbeheerder.

Check welke leveranciers van eHerkenning ketenmachtiging ondersteunen

u kunt ook een organisatie machtigen, die vervolgens uw werknemer(s) toestemming geeft om in te loggen. Dit heet een ketenmachtiging. Maar, niet alle leveranciers van eHerkenning ondersteunen dit.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven
KVK