Nieuwe regels voor internationaal transport en chauffeurs

Deze informatie is geplaatst door

KVK | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

± 4 min lezen

Werkt u als chauffeur in het internationale goederenvervoer? Of heeft u een internationaal transportbedrijf? Dan krijgt u te maken met nieuwe regels voor onder andere rij- en rusttijden van chauffeurs, detacheren van chauffeurs en positiebepaling met de tachograaf. Lees hier meer over de wijzigingen.

Wat is het Europese mobiliteitspakket (mobility package)?

In het Europese mobiliteitspakket staan regels voor het internationaal goederen- en personenvervoer. Sommige regels vervangen de bestaande regelgeving. Ook staan er nieuwe regels in voor chauffeurs en transporteurs. De regels gaan in op verschillende data.

Waarom is er een Europees mobiliteitspakket?

De Europese Unie wil met het mobiliteitspakket bijdragen aan:

  • verbeteren van arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden van vrachtwagenchauffeurs
  • creëren van gelijk speelveld met duidelijke spelregels voor ondernemers die grensoverschrijdende diensten verrichten
  • effectievere en efficiëntere handhaving
  • verbeteren van de verkeersveiligheid

Wat gaat er veranderen?

De regels veranderen of zijn veranderd op 6 hoofdpunten.

alles sluiten

Tijdlijn nieuwe regels mobility package

De nieuwe regels van het Europese mobiliteitspakket gaan niet allemaal tegelijk in. Bekijk hieronder welke regeling wanneer ingaat.

Eerst wetswijzigingen nodig voor internationaal vervoer

Voor sommige regels uit het Europese mobiliteitspakket moeten eerst Nederlandse wetten aangepast worden. Het gaat om de Wet wegvervoer goederen (Wwg), de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) en de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de EU (WagwEU). Dit gebeurt waarschijnlijk in de loop van 2022. Het gaat om deze regels:

  • de detachering van chauffeurs
  • cabotageregels voor gecombineerd vervoer (goederen vervoerd met binnenvaartschepen, treinen en vrachtauto’s)
  • opdrachtgevers die weten dat een vervoerder zich niet houdt aan de regels voor internationaal vervoer zijn ook aansprakelijk (ketenaansprakelijkheid)
  • een vervoersmanager moet opnieuw slagen voor de vakbekwaamheidsexamens voor vervoersmanagers als deze niet voldoet aan de eis van betrouwbaarheid

Regels in andere EU-landen

De regels uit het Europese mobiliteitspakket gelden voor alle EU-landen. Wel mogen landen sommige regels zelf invullen. Bijvoorbeeld de cabotageregels voor gecombineerd vervoer. Ook gaan de regels die opgaan in nationale wetten niet overal op dezelfde datum in.

Deze informatie is geplaatst door

KVK
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)