Evenementen organiseren

Gemeente Nijmegen: Evenementen organiseren

Gepubliceerd door:
Gemeente Nijmegen
Gecontroleerd 21 aug 2024
2 min lezen
English version

Als u een evenement wilt organiseren, moet u dit melden of een vergunning aanvragen. Vaak heeft u voor kleine evenementen geen vergunning nodig. Dan kunt u het evenement gratis melden.

Een vergunning vraagt u 16 - 8 weken voor uw evenement aan. Een melding doet u minstens 2 weken van tevoren.

U heeft geen vergunning nodig als uw evenement voldoet aan alle volgende regels. Voor privéfeesten en trouwfeesten gelden deze regels niet. Wel voor straat- en buurtfeesten en het officiële moment van het sluiten van een huwelijk of partnerschap.

Voldoet uw evenement niet aan alle hier vermelde regels? Vraag dan een vergunning aan.

Algemeen

  • Uw evenement heeft een organisator. Dit is iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn en verantwoordelijk is voor een veilig verloop van het evenement.
  • De organisator meldt het evenement minstens 2 weken van tevoren. 
  • Er zijn maximaal 250 mensen tegelijk aanwezig.

Plaats en tijd

  • Het evenement is buiten, maar niet op een terras van bijvoorbeeld een café.
  • Uw evenement veroorzaakt geen of weinig overlast voor weggebruikers. U houdt altijd een weg van 4 meter vrij voor verkeer en hulpdiensten. Alleen bij straat- en buurtfeesten mag de straat afgesloten worden als:
    • het een 30 km/h-weg is
    • er geen bus door de straat rijdt
    • de straat geen snelfietsroute is
    • de straat voor hulpdiensten bereikbaar is
  • Het evenement duurt maximaal 1 dag. Sport- en vakantieactiviteiten voor kinderen onder de 18 jaar mogen wel meer dagen achter elkaar duren, maar niet met overnachting. U moet dan voor elke dag een aparte melding doen.
  • Het evenement start niet voor 9.00 uur. Op een zondag, 2e paasdag, 2e pinksterdag of 1e en 2e kerstdag start het evenement niet voor 13.00 uur.
  • Het evenement duurt maximaal tot 23.00 uur. Op een vrijdag, zaterdag en de avond voor een officiële feestdag duurt het evenement tot maximaal 24.00 uur.
  • Er zijn tijdens uw evenement geen andere evenementen in de buurt. En het evenement is niet in de 3e volle week van juli op een plek die de Vierdaagsefeesten of -marsen gebruiken.

Geluid

  • U draait muziek maximaal 10 uur achter elkaar.
  • U zorgt dat u maximaal 2 keer op dezelfde plek muziek draait of maakt.
  • U richt geluidsboxen niet op woningen of winkels.
  • Het geluid mag niet harder zijn dan 70 dB(A)/83dB(C) zijn. Als er woningen staan, geldt dit tot op 2 m afstand van de woningen. Als er geen woningen staan, geldt dit tot op 35 m afstand van de speakers. Met dit volume kan er bijvoorbeeld:
    • versterkte achtergrondmuziek
    • een singer/songwriter (versterkt)
    • een kinderdisco
    • een straatfeest met licht versterkte muziek
    • versterkt gesproken woord

Voorwerpen en reclame

  • Als u voorwerpen op de weg plaatst, hebben deze samen een maximale oppervlakte van 50 m2. U mag maximaal 7 (markt)kramen, verkoopwagens, voertuigen plaatsen. U mag een tent plaatsen voor maximaal 50 personen. U mag geen podium of tribune plaatsen.
  • Reclame mag alleen op het evenement te zien zijn.

Overige regels

  • U gebruikt geen dieren op uw evenement. Dit mag alleen als dieren bij het dagelijkse werk van een bedrijf horen. Bijvoorbeeld bij een kinderboerderij.
  • Er zijn extra regels voor  evenementen op een boot (nijmegen.nl).
  • Houd u ook aan de regels voor gebruik van openbare ruimte (nijmegen.nl).
  • gedetailleerde plattegrond van de locatie en inrichting van het evenement op schaal (1:200,1:500 of 1:1000). Hierop geeft u aan:
    • legenda
    • noordpijl
    • alles wat er op het terrein staat of geplaatst gaat worden. Bijvoorbeeld: plaats van de activiteiten, tenten, tafels, stoelen, podiums, Front of House, blusmiddelen, voertuigen, hekken, ehbo-posten, wc/douches, aggregaten, vluchtwegaanduiding en (nood)uitgangen
  • programma van het evenement (draaiboek)
  • bij gebruik privéterrein: een akkoordverklaring voor het gebruik van de grond met handtekening van de eigenaar
  • bij afsluiten van straten of parkeerterreinen: verkeersplan
  • in sommige gevallen: een veiligheidsplan (zie het voorbeeld bij de bijlages op vrgz.nl)
  • bewonersbrief waarin u de bewoners informeert over het evenement
  • overzicht per geplaatst voorwerp waarvoor u de maximale windlast vermeldt (windlast geeft aan hoeveel kracht de wind heeft op een voorwerp). Vermeld ook tot welke windkracht het voorwerp kan blijven staan. En wat u doet als de maximale windlast wordt bereikt.
  • bij plaatsen van grote voorwerpen/constructies: bouwtekeningen en constructieberekeningen

Uitleg constructieberekeningen

Deze moet u meesturen als u grote voorwerpen wilt plaatsen. Dit noemen we dan een constructie. Denk bij een constructie bijvoorbeeld aan:

  • overkappingen, zoals tenten, kramen en shelters
  • terras- of tentverwarming
  • podia, ook de achterwanden met versieringen of geluidssystemen
  • VIP-decks en tribunes
  • tijdelijke trappen en bruggen
  • speeltoestellen

Aan zulke constructies worden eisen gesteld omdat ze veilig moeten zijn voor de gebruikers en bezoekers van uw evenement. Gebruik de richtlijn Constructieve Toetsingscriteria Evenementenvergunning. Hiermee kunt u controleren of uw constructies aan de voorwaarden voldoen.

Uitleg verkeersplan

Voor een evenementenvergunning vragen we u naar een tekening met een verkeersplan. Zo’n tekening is nodig om ongelukken en schade tijdens het evenement te voorkomen. Een verkeersplan bestaat uit een tekening met daarop alle verkeersmaatregelen en een (korte) begeleidende tekst waarin staat hoe het evenemententerrein en de omgeving veilig en goed bereikbaar blijven. Een beschrijving met wat er gaat plaatsvinden, wat de risico’s zijn voor het verkeer en wat u doet om de risico’s onder controle te houden.

Tips voor uw verkeersplan:

  • Zorg dat alles goed leesbaar is
  • Zorg dat uw tekening klopt met de situatie op straat
  • Is het gebied dat u wilt afzetten te groot om op 1 tekening te krijgen? Verdeel het gebied dan over meer tekeningen. Beter 2 goede tekeningen dan 1 onduidelijke
  • Stuur het verkeersplan op tijd op volgens onze regels. Heeft u als organisatie niet de technische kennis in huis om een verkeersplan met tekening te maken? Dan adviseren wij u om daar een bedrijf voor in te schakelen dat hierin gespecialiseerd is. Een paar voorbeelden: Traffic service Nederland, BUKO en Trigion Traffic Support

Als het evenement niet commercieel is, voor iedereen toegankelijk en de organisator uit Nijmegen komt, betaalt de gemeente de tekening voor het verkeersplan.

U heeft 2 mogelijkheden:

Wanneer u meer dan 1 vergunning nodig heeft

Als u een vergunning nodig heeft voor uw evenement, moet u meer dan 1 vergunning aanvragen als:

  • uw evenement op verschillende dagen is die niet direct aansluiten
  • het gaat om 2 of meer verschillende evenementen van dezelfde organisatie op verschillende dagen

Soort evenementen

In Nijmegen kennen we A-, B- en C-evenementen. A is het kleinste soort evenement, C het grootst. Door het inschatten van de risico’s plaatsen we een evenement in een categorie. A-evenement is laag risico, B-evenement gemiddeld risico, C-evenement hoog risico.

Voorbeelden: Een buurtfeest valt vaak onder de A-evenementen. Een klein festival valt onder de categorie B. Maar bijvoorbeeld een Goffertconcert valt onder de categorie C. Heeft u hier vragen over? Mail dan naar evenementenactieteam@nijmegen.nl.

Hulp bij aanvragen A-evenement

Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van een vergunning voor kleine A- evenementen? Bijvoorbeeld een braderie, buurt- of straatfeest? Mail dan naar evenementenactieteam@nijmegen.nl. Zet in de mail wat voor een evenement u wilt organiseren. Dan maken we een afspraak met u. Let op: dit betekent niet dat uw aanvraag ook automatisch wordt goedgekeurd.

Straatspeeldag, buurtfeest of autovrije zondag

De landelijke Autovrije Zondag is elk jaar op de 3e zondag van september.

Voor een Autovrije Zondag moet u de weg/straat afsluiten met verkeershekken en borden. Die kunt u bestellen bij evm@nijmegen.nl. Zij komen de hekken en borden gratis bezorgen en ophalen. Let op: zodra de materialen geleverd zijn bent u verantwoordelijk voor het materiaal. U zorgt  er voor dat wij de juiste materialen in goede staat weer kunnen ophalen.

Tips:

  • U kunt elk jaar voor 1 straatspeeldag (of de Autovrije Zondag) subsidie voor wijkactiviteit aanvragen.
  • Betrek de buren bij uw plannen. Laat ze weten op welke dag u de straat autovrij wilt maken.

Vierdaagsefeesten

Tijdens de Nijmeegse Vierdaagse gelden andere regels:

  • Voor een vergunning langs de wandelroute vraagt u een vergunning aan bij de gemeente Nijmegen.
  • Voor een terras of podium in het centrum vraagt u een vergunning aan bij de Stichting Vierdaagsefeesten Nijmegen.

Tijdelijk alcohol schenken

Wilt u tijdens uw evenement zwak-alcoholische drank verkopen? Zwak-alcoholische dranken hebben minder dan 15 % alcohol.

Zo ja, moet u hier toestemming voor aanvragen.

Als uw evenement niet door gaat

Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Als we al bezig zijn met uw aanvraag, betaalt u 25% van de kosten voor de vergunning.

Melden

Een evenement melden is gratis.

Vergunning

Hoeveel u moet betalen voor een evenementenvergunning, hangt af van het soort evenement dat u organiseert. Bij een klein evenement hoeft misschien alleen gekeken te worden naar geluidsmaatregelen. Bij een groter evenement wordt ook de brandweer en ambulancedienst betrokken en moet er een verkeersplan worden gemaakt. Dat maakt de vergunning voor een groot evenement duurder.

U betaalt voor het behandelen van de vergunningaanvraag door de gemeente, ook als u de vergunning niet krijgt:

  • Als u de vergunning krijgt, betaalt u 100% van de kosten die voor uw evenement gelden.
  • Krijgt u de vergunning niet of trekt u de aanvraag in? Dan betaalt u 25%  van de kosten die voor uw evenement gelden.
Soort evenementSoort kostenKosten
A niet gericht op winst-€ 55,55
A, B & CBasisbedrag€ 284,95
AAdviezen (bijvoorbeeld over geluid, verkeer, gezondheid)€ 126,20 per advies
AControle locatie vooraf€ 473,25
B & CAdviezen (bijvoorbeeld over geluid, verkeer, gezondheid)€ 252,40 per advies
BControle locatie vooraf€ 473,25
BGrote controle locatie vooraf€ 1.262,05
CGrote controle locatie vooraf€ 2.524,05,10

Huur locaties

U betaalt huur als u een plek gebruikt die eigendom is van de gemeente. De afdeling Stadsbeheer maakt hiervoor een huurovereenkomst. Als u een vergunning aanvraagt kunnen we inschatten wat de huurprijs is. Dat gebeurt op basis van het aantal bezoekers, het aantal dagen en het type evenement.

Let op:

  • U betaalt geen huur voor plekken die niet van de gemeente zijn. Bijvoorbeeld grond van Rijkswaterstaat en het Rijksvastgoedbedrijf (Waalkade en Rivierpark).
  • Voor evenementen met minder dan 500 bezoekers maken we geen huurovereenkomsten.
  • Op privéterrein heeft u toestemming nodig van de eigenaar.

U krijgt binnen 8 tot 10 weken bericht. Deze periode mag de gemeente 1 keer verlengen.

Bij een melding krijgt u alleen een ontvangstbevestiging. Een melding zetten we op de evenementenkalender.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Gemeente Nijmegen