Reisovereenkomst voor pakketreizen afsluiten
Verkoopt u pakketreizen? Dan moet u een reisovereenkomst afsluiten met uw klant. U moet zich houden aan de afspraken uit de reisovereenkomst.
Wat is een pakketreis?
Een pakketreis duurt minimaal 24 of heeft minstens 1 overnachting en bestaat uit minimaal 2 van de volgende onderdelen:
- vervoer, zoals een vlucht of treinreis
- een huurvoertuig, zoals een auto of motor
- accommodatie, zoals een hotelkamer of appartement
- een toeristische dienst, zoals een wellnessbehandeling of toegang tot een attractiepark
Reisovereenkomst maken
In de reisovereenkomst zet u alle afspraken, bijvoorbeeld:
- de reisbestemming, aankomst- en vertrektijden, data, accommodatie en maaltijden of excursies die bij de prijs zijn inbegrepen
- de totaalprijs inclusief belastingen, toeslagen en andere kosten. Weet u die nog niet? Dan vermeldt u de kosten die de klant mogelijk moet betalen
- de betalingsregelingen, bijvoorbeeld de betaaldatum en wat de klant moet aanbetalen
- algemene informatie over het paspoort en visum
- informatie over annulering of een verzekering, bijvoorbeeld bij ziekte of een ongeval
- de algemene voorwaarden, bijvoorbeeld informatie over hoe u klachten afhandelt
U moet uw klant een (papieren) kopie of bevestiging van de reisovereenkomst geven.
Reisovereenkomst wijzigen
Wilt u of uw klant de reisovereenkomst wijzigen? Dan geldt het volgende:
- Heeft uw klant wijzigingen? Dan mag u die verzoeken weigeren. Als u wel akkoord gaat, dan mag u wijzigingskosten vragen.
- Heeft u zelf kleine wijzigingen? Dan mag uw klant dit weigeren, maar alleen als deze wijzigingen voor uw klant een groot nadeel opleveren (bijvoorbeeld later vertrek waardoor de klant een excursie mist).
- Heeft u ingrijpende wijzigingen (zoals een vertrek van 2 dagen later)? Dan mag uw klant de die weigeren. De klant kan recht hebben op een prijsverlaging of terugbetaling van de reissom en een schadevergoeding.
Reisovereenkomst opzeggen
Uw klant mag voor de reis begint de reisovereenkomst opzeggen (annuleren). U mag annuleringskosten aftrekken van het bedrag dat u terugbetaalt. De annuleringskosten mogen nooit hoger zijn dan die van de volledige reis. Is de bestemming onveilig? Dan hoeft de klant geen annuleringskosten te betalen.
U mag zelf alleen annuleren in bijzondere gevallen, zoals bij een natuurramp. U moet uw klant een reis van dezelfde kwaliteit aanbieden of binnen 14 dagen het geld terugbetalen. Uw klant heeft in sommige gevallen recht op schadevergoeding.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)