Een exportplan maken

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
1 min lezen
English version

Wilt u producten exporteren? Een exportplan helpt u overal aan te denken. Lees waaraan u moet denken bij het maken van een exportplan.

Waarom een exportplan?

Een exportplan helpt u alles op een rij te zetten als u gaat starten met export. Bijvoorbeeld:

  • Is uw bedrijf klaar voor export?
  • Welke verzekeringen zijn nodig?
  • Wie zijn uw concurrenten?
  • Met welke wetten en regels krijgt u te maken?

Gebruik het voorbeeld exportplan (pdf) van KVK om uw exportplan te maken.

Vergelijk een paar landen

Kies een paar landen en/of gebieden die u wilt onderzoeken. Vergelijk de landen op de macro-economische factoren die u belangrijk vindt. Voorbeelden van macro-economische factoren zijn: hoeveel mensen hebben werk (werkgelegenheid), hoeveel producten kopen mensen (consumptie) en hoeveel handelt een land met het buitenland? Kijk per land onder andere naar:

  • de markt zoals die nu is
  • mogelijke ontwikkelingen op de markt
  • hoeveel en welke concurrenten er zijn
  • afnemers en leveranciers
  • handelsbeperkingen
  • invoertarieven

Onderzoek de markt in het exportland

Weet u naar welk land u wilt exporteren? Onderzoek de markt in dat land:

  • Kijk wie uw concurrenten zijn in dat land.
  • Lees buitenlandse vaktijdschriften.
  • Vraag brancheverenigingen naar rapporten over de markt en de branche.
  • Brancheverenigingen weten vaak ook hoeveel geld mensen hebben om uit te geven.
  • Let op culturele verschillen in het zakendoen.
  • Let op hoe consumenten over een product denken (productbeleving).

U kunt het marktonderzoek voor een deel of helemaal laten doen door een marktonderzoeksbureau. Kies een ervaren onderzoeker die in het land woont. En die de taal spreekt en veel weet over de markt en de branche.

Leer het land kennen

Verken altijd zelf het land en de markt waarnaar u wilt exporteren:

  • Leer uw concurrenten kennen.
  • Kijk hoe uw concurrenten hun product op de markt brengen.
  • Praat met afnemers om meer te weten over gebruiken in het zakendoen.
  • Bij beurzen in het exportland kunt u veel (markt)informatie opdoen. En u kunt daar contacten leggen.