Uw cryptobedrijf registreren bij DNB

Gepubliceerd door:
KVK
KVK
2 min lezen
English version

Handelt u in cryptomunten? Zoals bitcoins? Of biedt u bewaarportemonnees aan? Dan moet u zich registreren bij De Nederlandsche Bank (DNB). Op deze pagina leest u hoe u zich als cryptobroker registreert.

Waarom moet u zich registreren?

U moet zich registreren omdat cryptovaluta (digitale munten) soms door criminelen gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor witwassen en financiering van terrorisme. DNB controleert of u zich houdt aan de antiwitwaswetgeving.

Het is uw verantwoordelijkheid om de cryptotransacties in de gaten te houden. U moet letten op ongebruikelijke activiteiten. En de identiteit van klanten controleren. DNB controleert hoe u dit doet. Bijvoorbeeld door onderzoek bij u te doen.

Cryptobroker worden: alleen met registratie

De registratieplicht geldt voor alle brokers (tussenpersonen) in Nederland die wettige munten wisselen naar cryptomunten en andersom. Wettige munten zijn bijvoorbeeld euro's en dollars. De registratieplicht geldt ook voor aanbieders van digitale bewaarportemonnees. Buitenlandse cryptobrokers die in Nederland de markt op willen, moeten zich ook registreren. Met een registratie wekt u bovendien vertrouwen bij klanten en leveranciers.

Hoe bereidt u uw registratieaanvraag voor?

U moet een dossier inleveren bij DNB om de registratie te krijgen. U verzamelt hiervoor de volgende informatie:

  • Algemene bedrijfsinformatie inclusief statuten en een uittreksel van KVK.
  • Een bedrijfsplan met daarin de strategie, een overzicht van de activiteiten en een SWOT-analyse.
  • Uitwerking van beheerste bedrijfsvoering inclusief wet- en regelgeving, audit, meldingsprocedure, uitbesteding, training en opleiding.
  • Beschrijving van de bedrijfsvoering.
  • Overzicht van het bestuur, inclusief organisatie- en zeggenschapsstructuur.
  • Een dossier per bestuurder waaruit blijkt dat deze geschikt en betrouwbaar is.

Lees meer over het registratieformulier en de informatie die u moet opsturen (pdf) op DNB.nl.

Aanvraag registratie indienen

Uw aanvraag bestaat uit de volgende 2 stappen:

1. Doe een registratieaanvraag

U dient uw registratieaanvraag in via Digitaal Loket Toezicht (DLT). Dat doet u door het aanvraagformulier volledig in te vullen. Daarbij uploadt u het dossier met de informatie over uw bedrijf.

2. Doe een toetsingsverzoek voor uw bestuur

DNB controleert ook de betrouwbaarheid en geschiktheid van het bestuur van uw bedrijf. U moet hiervoor een aparte aanvraag doen via het DLT. U gebruikt hiervoor het formulier ‘Aanvangstoetsing cryptodiensten’.

DNB heeft een animatie en folder (pdf) met informatie over wat u kunt verwachten van de toetsing.

Hoelang duurt de behandeling van uw aanvraag?

DNB registreert u binnen 2 maanden nadat uw aanvraag binnen is. Als de gegevens volledig en juist zijn. DNB bepaalt hierbij ook of u aan de wettelijke eisen voldoet. De toezichthouder schuift de termijn op als er informatie ontbreekt in uw aanvraag. Tot de aanvraag volledig is. U ontvangt hierover bericht.

Kosten aanvraag registratie

Voor de aanvraag, inclusief de toetsing van uw bestuur, betaalt u eenmalig € 6.300. Treden er nieuwe bestuurders toe na de registratie, dan moet u kosten betalen om deze bestuurders te laten toetsen door DNB. Dit moet ook wanneer een bestuurder van functie of takenpakket verandert. U moet dan opnieuw toetsing op geschiktheid en betrouwbaarheid aanvragen en betalen.

Heeft u de registratie gekregen? Dan betaalt u jaarlijks voor het doorlopend toezicht. Bekijk alle kosten voor toetsing en toezicht op DNB.nl.