Wat is cybercrime?
Cybercrime is een veelgebruikte term voor online criminaliteit. U kunt hierbij denken aan een computervirus, maar ook aan misbruik van persoonsgegevens. Cybercriminaliteit kan grote gevolgen hebben voor uw bedrijf. Zo loopt de reputatie van uw bedrijf gevaar. En de gegevens van uw klanten kunnen uitlekken. U moet ervoor zorgen dat dat niet gebeurt door persoonsgegevens van klanten en personeel te beschermen.
Bescherm ook uw eigen bedrijfsgegevens goed. Bijvoorbeeld over uw productieproces of uw leveranciers. Lees meer over bedrijfsgegevens beschermen op de website van het Digital Trust Center (DTC) van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Hoe herkent u cybercrime?
Er zijn verschillende vormen van cybercriminaliteit. Hieronder vindt u 4 veelvoorkomende vormen. Informatie over andere soorten cybercrime vindt u op het Digital Trust Center.
Een virus is een klein programma dat gegevens op uw computer kan beschadigen of verwijderen. Het kan zelfs uw harde schijf wissen. Veel virussen verspreiden zich via e-mail. Malware (malicious software) is een verzamelnaam voor alle software die criminelen hebben gemaakt om computers expres te beschadigen.
Bij phishing proberen criminelen uw inloggegevens, creditcardinformatie, pincode of andere persoonlijke informatie te achterhalen. Ze doen dan via de mail of telefoon alsof ze van een betrouwbare instantie zijn. Zoals uw bank of creditcardmaatschappij. Als u uw gegevens geeft, dan kunnen ze geld van uw rekening halen. Een echte bank zal nooit om uw inloggegevens of wachtwoord vragen.
Ransomware (gijzelsoftware) is een computervirus. Het is een vorm van malware. Ransomware kan bestanden op uw computer ontoegankelijk maken. Of bijvoorbeeld uw telefoon blokkeren. Dit gebeurt vaak via een phishingmail of door een kwaadaardige link. Het virus meldt dat u een geldbedrag moet betalen om van de blokkade af te komen. De politie adviseert niet te betalen. Bekijk wat u moet doen als u slachtoffer bent van ransomware.
Bij een ddos-aanval sturen criminelen een grote hoeveelheid data op een server af. Het maakt uw website of een webpagina heel langzaam of onbereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de inlogpagina van uw dienst. Een ddos-aanval is een vorm van hacken.
Wat kunt u doen tegen cybercrime?
U kunt uzelf nooit helemaal beschermen tegen cybercrime. U kunt wel maatregelen nemen om het risico op cybercriminaliteit zoveel mogelijk te beperken. Check uw risicoklasseop DigitalTrustCenter.nl. Hier krijgt u ook een overzicht van veiligheidsmaatregelen waar u direct mee aan de slag kunt.
DTC heeft 5 basisprincipes voor digitaal ondernemen opgesteld:
Bekijk in uw bedrijf welke onderdelen kwetsbaar zijn voor cyberdreigingen. Denk ook na over wat u doet als u slachtoffer wordt van cybercrime. Stel bijvoorbeeld een noodplan op.
Controleer de instellingen van uw apparatuur, software en netwerkverbindingen.
Check of uw apparaten en software up-to-date zijn. Installeer direct beveiligingsupdates.
Bepaal per medewerker in uw bedrijf tot welke systemen en data hij toegang heeft.
Gebruik een antivirusprogramma en beperk de installatiemogelijkheden van software. Lees meer over goede antivirussoftware kiezen op KVK.nl.
Na een cybercrime
Kom na een cybercrime snel in actie. Vertel anderen wat er is gebeurd. Bijvoorbeeld uw werknemers, zodat ze weten wat ze moeten doen. Of klanten, als bijvoorbeeld het leveren van producten langer duurt. En doe aangifte na een cyberaanval of online oplichting. U kunt online aangifte doen maar ook telefonisch via 0900-8844.
Meldplicht ICT-inbreuken
Heeft u een incident op het gebied van cyber security? En bent u een digitale dienstverlener? Dan moet u dat melden bij het nationale Computer Security Incident Response Team (CSIRT).
Bent u een aanbieder van essentiële diensten zoals elektriciteit, gas of drinkwater? Ook dan heeft u meldplicht. Dat staat in de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni). Komt uw product of dienst door de ICT-inbreuk in gevaar, dan moet u dit melden bij het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC).