Prijs vermelden op een product
Verkoopt u producten aan consumenten? Er zijn regels voor hoe u de verkoopprijs moet vermelden.
Prijs vermelden in een winkel
Op producten in een winkel moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:
- de prijs is in euro's (inclusief btw)
- de prijs moet duidelijk leesbaar zijn
- het moet duidelijk zijn voor welk product de prijs geldt (de prijs staat op of in de buurt van het product)
- bij verpakte producten moet u ook de prijs per meeteenheid (bijvoorbeeld per kilo, liter of meter) zetten
Prijs vermelden in een webshop
Bij producten in een webshop moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:
- de prijs is in euro's (inclusief btw)
- de totale prijs van de bijkomende kosten (zoals verzendkosten en servicekosten)
- geeft uitleg over de kosten die niet vooraf vast staan (verzendkosten)
- vermeld gepersonaliseerde prijzen (dynamische prijzen)
- er mag alleen gratis staan als er niks tegenover staat, ook geen persoonsgegevens
Wanneer hoeft u geen prijs te vermelden?
Soms hoeft u niet de prijs of prijs per meeteenheid te vermelden. Bijvoorbeeld:
- op kunst en antiek hoeft u geen prijs te vermelden
- op producten op een veiling hoeft u geen prijs te vermelden
- bij verschillende producten in 1 verpakking, hoeft u niet de prijs per meeteenheid te vermelden
- bij los verkochte producten hoeft u niet de verkoopprijs te vermelden, maar wel de prijs per meeteenheid
Bekijk de producten waarbij u niet de verkoopprijs en prijs per meeteenheid hoeft te vermelden in bijlage I van het Besluit prijsaanduiding producten.
Bekijk de situaties waarin u niet de prijs per meeteenheid hoeft te vermelden in bijlage II van het Besluit prijsaanduiding producten.
Extra kosten (bijkomende kosten)
U moet duidelijk zijn over bijkomende kosten (zoals verzendkosten of voorrijkosten). Rekent u altijd bijkomende kosten? Dan moet u die meenemen in de eerste prijs die u laat zien.
Regels voor reclame en aanbiedingen
Als u reclame maakt moet u zich houden aan de regels voor het vermelden van de prijs:
- Als de vermelde prijs een adviesprijs is, moet u dit duidelijk bij de prijs zetten.
- Geeft u korting op een eerder gebruikte prijs? Dan moet u als van-prijs de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen gebruiken voor uw aanbieding.
- Maak duidelijk wanneer de prijzen in uw reclame of aanbieding gelden.
Verkeerde prijs vermelden
Heeft u een verkeerde prijs in uw winkel, webshop of folder genoemd? Dan moet u soms een product voor die verkeerde prijs verkopen:
- Kon uw klant begrijpen dat de prijs niet goed was? Dan hoeft u het product niet voor de verkeerde prijs te verkopen.
- Kon de consument erop vertrouwen dat de prijs juist was? Dan moet u voor de verkeerde prijs verkopen.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Zie ook
Wet- en regelgeving
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)