Regels voor online verkoop

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Laatst gecontroleerd op
± 2 min lezen

Verkoopt u diensten of producten via het internet? Dan zijn er wettelijke regels om uw klant te beschermen tegen de risico's van kopen op afstand.

U moet duidelijk zijn over:

  • wie u bent
  • wat de klant precies koopt
  • de prijs en hoe uw klant kan betalen
  • hoe u gaat leveren
  • de wettelijke bedenktijd
  • het bestelproces

U moet een bestelling altijd duidelijk bevestigen.

Verkoopt u producten of diensten via de telefoon? Dan moet u zich houden aan de regels voor telemarketing.

Duidelijk over uw bedrijf

U moet duidelijk zijn over uw bedrijf. U moet op uw website onder meer deze gegevens zetten:

  • volledige naam (statutaire naam zoals vermeld in de oprichtingsakte) en handelsnaam
  • adresgegevens
  • KVK-nummer
  • btw-identificatienummer (btw-id)
  • contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)
  • hoe u omgaat met klachten (en of u aangesloten bent bij een geschillencommissie)

De klant moet deze gegevens makkelijk kunnen vinden op uw website.

Duidelijk over product en prijs

Het moet duidelijk zijn wat u verkoopt en hoeveel het kost. Uw klant moet alle informatie kunnen zien voordat hij iets bestelt, zoals:

Levering

Er zijn wettelijke regels voor de levering van het product, de levertijd en het risico:

  • u vertelt voordat een klant iets koopt waar, hoe en wanneer u levert
  • u moet binnen 30 dagen of de afgesproken periode leveren
  • levert u niet op tijd dan kan de klant van de koop afzien en dan moet u alles terugbetalen wat de klant heeft betaald
  • u draagt het risico op verlies of beschadiging totdat de klant het product heeft ontvangen
  • kiest de klant zelf een vervoerder dan gaat het risico over op de vervoerder

Bedenktijd voor consumenten

Als u iets verkoopt op afstand, heeft een consument een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. In die 14 dagen kan de klant de koop ongedaan maken

Buitenlandse klanten (geoblocking)

U moet buitenlandse klanten uit een EU-land op dezelfde manier behandelen als klanten in Nederland. Doet u dit niet, dan maakt u zich mogelijk schuldig aan geoblocking en dat is verboden. Een buitenlandse klant uit een EU-land moet bijvoorbeeld uw website of app net zo kunnen gebruiken als de Nederlandse klant. Klanten uit een EU-land moeten tegen dezelfde prijs en voorwaarden uw product of dienst kunnen kopen. Dat geldt niet voor alle diensten (bijvoorbeeld financiële diensten, telefoonabonnementen en gezondheidszorg).

Welke regels gelden voor business-to-business (B2B)?

Als u verkoopt aan andere bedrijven, stichtingen en verenigingen (business to business, B2B) dan vallen deze klanten niet onder het consumentenrecht. Dat betekent onder meer dat:

Bij B2B gelden de algemene regels voor (koop)overeenkomsten uit boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven