Regels voor online verkoop

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Verkoopt u diensten of producten via het internet? Dan zijn er regels om de uw klant te beschermen tegen de risico's van kopen op afstand.

U moet duidelijk zijn over:

  • wie u bent
  • wat de klant precies koopt
  • de prijs en hoe u klant kan betalen
  • hoe u gaat leveren
  • de wettelijke bedenktijd
  • het bestelproces

U moet een bestelling altijd duidelijk bevestigenExterne link.

Verkoopt u producten of diensten via de telefoon? Dan moet u zich houden aan de regels voor telemarketing.

Duidelijk over uw bedrijf

U moet duidelijk zijn over uw bedrijfExterne link. U moet op uw website onder meer deze gegevens zetten:

De klant moet deze gegevens makkelijk kunnen vinden op uw website.

Duidelijk over product en prijs

Het moet duidelijk zijn wat u verkoopt en hoeveel het kost. Uw klant moet alle informatie kunnen zien voordat hij iets bestelt, zoals:

Levering

Er zijn wettelijke regels voor de leveringExterne link van het product, de levertijd en het risico:

  • u vertelt voordat een klant iets koopt waar, hoe en wanneer u levert
  • u moet binnen 30 dagen of de afgesproken periode leveren
  • levert u niet op tijd dan kan de klant van de koop afzien en dan moet u alles terugbetalen wat de klant heeft betaald
  • u draagt het risico op verlies of beschadiging totdat de klant het product heeft ontvangen
  • kiest de klant zelf een vervoerder dan gaat het risico over op de vervoerder

Bedenktijd

Als u iets verkoopt op afstand, heeft een consument een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. In die 14 dagen kan de klant de koop ongedaan maken. De wettelijke bedenktijd geldt niet voor ondernemers die bij u kopen. Bij verkoop van goederen en diensten tussen bedrijven (business to business, B2B) gelden de algemene regels van koop. U zet in de algemene voorwaarden welke regels er gelden als uw zakelijke klant de koop ongedaan wil maken.

Buitenlandse klanten (geoblocking)

U moet buitenlandse klantenExterne link uit een EU-land op dezelfde manier behandelen als klanten in Nederland. Doet u dit niet, dan maakt u zich mogelijk schuldig aan geoblocking en dat is verboden. Een buitenlandse klant uit een EU-land moet bijvoorbeeld uw website of app net zo kunnen gebruiken en tegen dezelfde prijs en voorwaarden als de Nederlandse klant. Dat geldt niet voor alle diensten (bijvoorbeeld financiële diensten, telefoonabonnementen en gezondheidszorg).

Welke regels gelden voor business-to-business (B2B)?

Als u verkoopt aan andere bedrijven, stichtingen en verenigingen (B2B) dan vallen deze klanten niet onder het consumentenrecht. Dat betekent onder meer dat:

  • uw klanten geen wettelijke bedenktijd hebben (u mag wel bedenktijd geven, dit zet u in de algemene voorwaarden)
  • er minder garantieregels gelden dan voor consumenten (u zet de beperkte garantie in de algemene voorwaarden)

Bij B2B gelden de algemene regels voor (koop)overeenkomsten uit boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven