Dit artikel is gerelateerd aan:

Opkopersregister bijhouden bij handel in tweedehands goederen

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

< 1 min lezen
Bent u handelaar, in- of opkoper van tweedehands goederen? Dan moet u zich aanmelden bij uw gemeente via het Digitaal Opkopers Register (DOR). In het DOR registreert u uw in- en verkoop van tweedehands goederen.

Direct regelen of meer weten?

Bij uw gemeente, provincie of waterschap
Zoeken

    Waarom een opkopersregister?

    U moet uw ingekochte tweedehands goederen registreren in het Digitaal Opkopers Register (DOR). Met deze registratie wil de overheid voorkomen dat u (onbewust) gestolen producten inkoopt van criminelen. De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) controleren en gebruiken het DOR. Zij krijgen automatisch een melding zodra er gestolen goederen tussen zitten. Als u zich niet aan de registratieplicht houdt, kunt u een bekeuring krijgen.

    Aanmelden bij uw gemeente

    U moet zich als handelaar in tweedehands goederen eerst aanmelden bij uw gemeente via het Digitaal Opkopersloket. Gemeenten kunnen aanvullende regels stellen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeente houdt toezicht op uw registratie.

    Wat moet u bijhouden in het register?

    In het opkopersregister vermeldt u onder andere:

    • een omschrijving van het product (zoals het merk, type en serienummer)
    • de datum van aankoop
    • naam en adres van de aanbieder
    • de koopprijs
    • welk product u aan wie verkoopt

    Legitimatieplicht bij handel in koper

    Voor de handel in koper en koperlegeringen geldt een legitimatieplicht. Als opkoper moet u uw klant vragen een geldig identiteitsbewijs te tonen. Biedt u koper, koperkabel of een koperlegering aan en wilt u contant uitbetaald worden? Dan moet u een geldig legitimatiebewijs tonen.

    Deze informatie is geplaatst door

    Antwoord voor bedrijven