Zoeken

Prijs vermelden op een product

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

± 2 min lezen

Verkoopt u producten aan consumenten? Er zijn regels voor hoe u de verkoopprijs moet vermelden.

Prijs vermelden in een winkel

Op producten in een winkel moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:

  • de prijs is in euro's (inclusief btw)
  • de prijs moet duidelijk leesbaar zijn
  • het moet duidelijk zijn voor welk product de prijs geldt (de prijs staat op of in de buurt van het product)
  • bij verpakte producten moet u ook de prijs per meeteenheid (bijvoorbeeld per kilo, liter of meter) zetten

Prijs vermelden in een webshop

Bij producten in een webshop moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:

  • de prijs is in euro's (inclusief btw)
  • de totale prijs van de bijkomende kosten (zoals verzendkosten en servicekosten)
  • geeft uitleg over de kosten die niet vooraf vast staan (verzendkosten)
  • vermeld gepersonaliseerde prijzen (dynamische prijzen)
  • er mag alleen gratis staan als er niks tegenover staat, ook geen persoonsgegevens

Wanneer hoeft u geen prijs te vermelden?

Soms hoeft u niet de prijs of prijs per meeteenheid te vermelden. Bijvoorbeeld:

  • op kunst en antiek hoeft u geen prijs te vermelden
  • op producten op een veiling hoeft u geen prijs te vermelden
  • bij verschillende producten in 1 verpakking, hoeft u niet de prijs per meeteenheid te vermelden
  • bij los verkochte producten hoeft u niet de verkoopprijs te vermelden, maar wel de prijs per meeteenheid

Bekijk de producten waarbij u niet de verkoopprijs en prijs per meeteenheid hoeft te vermelden in bijlage I van het Besluit prijsaanduiding producten.

Bekijk de situaties waarin u niet de prijs per meeteenheid hoeft te vermelden in bijlage II van het Besluit prijsaanduiding producten.

Extra kosten (bijkomende kosten)

U moet duidelijk zijn over bijkomende kosten (zoals verzendkosten of voorrijkosten). Rekent u altijd bijkomende kosten? Dan moet u die meenemen in de eerste prijs die u laat zien.

Regels voor reclame en aanbiedingen

Als u reclame maakt moet u zich houden aan de regels voor het vermelden van de prijs:

  • Als de vermelde prijs een adviesprijs is, moet u dit duidelijk bij de prijs zetten.
  • Geeft u korting op een eerder gebruikte prijs? Dan moet u als van-prijs de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen gebruiken voor uw aanbieding.
  • Maak duidelijk wanneer de prijzen in uw reclame of aanbieding gelden.

Verkeerde prijs vermelden

Heeft u een verkeerde prijs in uw winkel, webshop of folder genoemd? Dan moet u soms een product voor die verkeerde prijs verkopen:

  • Kon uw klant begrijpen dat de prijs niet goed was? Dan hoeft u het product niet voor de verkeerde prijs te verkopen.
  • Kon de consument erop vertrouwen dat de prijs juist was? Dan moet u voor de verkeerde prijs verkopen.

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Over onsContactDisclaimerCookies & PrivacyToegankelijkheidAPIBusiness.gov.nl (English)Ondernemersplein is een initiatief van:KVKRijksdienst voor Ondernemend NederlandRDWBelastingdienstCentraal Bureau voor de StatistiekUWVToegankelijkheidsniveau: W3C WAI-AA WCAG 2.1