Dit artikel is gerelateerd aan:

Uitkeringen voor rampbestrijder

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Laatst gecontroleerd op
< 1 min lezen

Is uw bedrijf actief in rampenbestrijding? In een aantal situaties hebben uw medewerkers (rampbestrijders) recht op een uitkering. De partner of kinderen van een vermiste of overleden medewerker kunnen ook een uitkering krijgen. Een rampbestrijder werkt bijvoorbeeld (vrijwillig) bij de brandweer, ambulancedienst of andere hulpverlening.

Uitkering bij ziekte of invaliditeit

Is uw medewerker rampbestrijder en ziek geworden door zijn werk? Of gehandicapt geraakt? Dan kan uw medewerker in aanmerking komen voor:

  • een ziekengelduitkering rampbestrijder
  • een invaliditeitsuitkering rampbestrijder

Bekijk de voorwaarden voor de ziekengelduitkering en de invaliditeitsuitkering.

Ziekengelduitkering of invaliditeitsuitkering aanvragen

Uw medewerker moet zelf de ziekengelduitkering of invaliditeitsuitkering rampbestrijder aanvragen. Dit kan bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Uw medewerker moet de uitkering binnen 1 jaar na het begin van de ziekte of de handicap aanvragen.

Uitkering bij overlijden of vermissing

Is uw medeweker overleden tijdens het werk of binnen 2 jaar daarna? Of wordt uw medewerker vermist door het werk als rampbestrijder? Dan kan de partner van uw medewerker in aanmerking komen voor een weduwenuitkering. Ook de kinderen van een overleden of vermiste rampbestrijder kunnen een uitkering krijgen. Dat is de wezenuitkering rampbestrijder.

Bekijk de voorwaarden voor de weduwenuitkering en wezenuitkering.

Weduwen- en wezenuitkering rampbestrijder aanvragen

De partner en/of kinderen van uw werknemer kunnen de weduwenuitkering en wezenuitkering rampbestrijder aanvragen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven