Zwarte lijst aanleggen

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Gecontroleerd 13 mei 2022
< 1 min lezen
English version

Wilt u een lijst maken met klanten waarmee u geen zaken meer wilt doen? Of bijvoorbeeld van medewerkers die van u gestolen hebben? Dan legt u een zwarte lijst aan. U moet zich houden aan de regels voor privacy. U mag niet zomaar een zwarte lijst maken en de lijst niet zomaar delen met anderen.

Voorwaarden zwarte lijst

U mag een signaleringslijst of waarschuwingslijst maken als u voldoet aan deze 3 voorwaarden:

  1. U heeft een gerechtvaardigd belang. U wilt bijvoorbeeld fraude of oplichting tegengaan.
  2. U kunt niet op een andere manier uw doel bereiken. Een manier die de privacy van uw klant of medewerker minder raakt.
  3. U moet kunnen aantonen dat uw (bedrijfs)belang belangrijker is dan het schenden van de privacy van de persoon op uw zwarte lijst.

Zwarte lijst delen

Wilt u een zwarte lijst delen met bijvoorbeeld andere ondernemers in uw omgeving of in uw branche?

U moet een vergunning aanvragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als op de zwarte lijst deze informatie staat:

  • strafrechtelijke gegevens (bijvoorbeeld klanten die fraude hebben gepleegd) en/of
  • gegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag

In het register zwarte lijsten staan alle vergunningen die de AP heeft verleend en afgewezen.

U heeft geen vergunning nodig als u de zwarte lijst alleen binnen uw organisatie gebruikt.

Zwarte lijst inzien

Staat een klant of medewerker op uw zwarte lijst? Dan moet u hem dat laten weten. Uw klant of medewerker heeft recht op inzage in zijn persoonsgegevens. Ook kan hij u vragen zijn gegevens te veranderen of verwijderen.

Dit artikel is gerelateerd aan: