Bedrijven en consumenten die online diensten en platforms gebruiken, krijgen meer bescherming. De aanbieders van deze online diensten en platforms moeten aan duidelijke richtlijnen voldoen zodra de Europese Digital Services Act (DSA) ingaat. De DSA wordt ook wel de Digitaledienstenverordening genoemd.
Het doel van de DSA is om de regels voor tussenhandeldiensten (zoals online platforms, online marktplaatsen, sociale mediadiensten en internetaanbieders) te moderniseren en te harmoniseren.
De DSA wordt in stappen ingevoerd. Sinds 25 augustus 2023 gelden voor de 19 allergrootste platforms en zoekmachines (met maandelijks gemiddeld meer dan 45 miljoen actieve gebruikers in de EU) strengere verplichtingen. Het gaat om onder meer Apple, YouTube, Meta (Facebook en Instagram), X (was Twitter) en de platforms AliExpress en Booking.com.
De 19 allergrootste online platforms en zoekmachines moeten:
- in de EU illegale inhoud en desinformatie gericht aanpakken
- hun aanbevelingssystemen aanpassen
- transparant zijn over online reclame via hun diensten
- elk jaar de risico's van schadelijke onlinepraktijken op hun diensten beoordelen (bijvoorbeeld illegale goederen, illegale content en het verspreiden van desinformatie)
- maatregelen nemen tegen schadelijke onlinepraktijken op hun diensten
Ook krijgen de platforms controles op hun gebruikte algoritmes. Deze allergrootste partijen vallen vooral onder toezicht van de Europese Commissie (EC). De EC kan hen boetes op kan leggen als zij niet voldoen aan de DSA.
DSA geldt vanaf februari 2024 ook voor andere online diensten en platforms
Vanaf 17 februari 2024 geldt de DSA niet alleen voor de allergrootste online diensten, maar voor alle digitale diensten en platforms in de EU. Zoals onlinemarktplaatsen, sociale netwerken, zoekmachines, cloudaanbieders, internetproviders en platforms om content te delen zoals videoplatforms en online reis- en accommodatieplatforms.
Online marktplaatsen moeten meer informatie vragen en publiceren
Online marktplaatsen moeten meer informatie opvragen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten verkopen via hun platform. Zij moeten ook meer informatie over de handelaren publiceren. Dit moet onbetrouwbare handelaren afschrikken en helpt bij het identificeren van onbetrouwbare handelaren. Het vermindert oneerlijke concurrentie en de consument kan makkelijker zijn recht halen als er iets niet goed gaat.
Onwenselijke gepersonaliseerde advertenties aanpakken
Online platforms mogen niet langer advertenties personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Minderjarigen worden extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties, zodat zij geen ongepaste reclame te zien krijgen.
Modereren van inhoud en modereren op schending grond- en mensenrechten
Digitale dienstverleners moeten transparant zijn over hoe hun aanbevelingsalgoritmes werken. Ook moeten aanbieders van digitale diensten bij het modereren van inhoud rekening houden met de gevolgen van het modereren op de grondrechten van gebruikers. En ze moeten gebruikers uitgebreider informeren als ze modereren. Ook moeten ze makkelijk toegankelijke en gebruikersvriendelijke klachtenprocedures hebben voor consumenten.
Voor wie?
- hostingbedrijven
- internetaanbieders
- online platforms
- online diensten
- zoekmachines
De 19 allergrootste digitale diensten waar sinds 25 augustus 2023 al strengere bepalingen voor gelden, zijn aangewezen door de Europese Commissie.
Wanneer?
- Sinds 25 augustus 2023 moeten de 19 allergrootste online platforms en zoekmachines aan de regels van de DSA voldoen die speciaal voor hen gelden.
- Vanaf 17 februari 2024 moeten alle diensten en platforms helemaal aan de DSA voldoen.