Heeft u last van regels van een decentrale overheid, zoals de gemeente, provincie of waterschap? Dan kunt u dat melden bij de decentrale overheid zelf. Weet u niet bij welke decentrale overheid? Het Meldpunt regelgeving kan u hierbij helpen.
Welke meldingen nemen wij in behandeling?
- Meldingen over onnodige eisen of handelingen.
- Meldingen over de inhoud van bestaande of nieuwe wetgeving.
- Meldingen over de uitvoering door een organisatie van de overheid.
Welke meldingen nemen wij niet in behandeling?
- Klachten over overheidsinstanties of uitvoeringsorganisaties die een eigen klachtenprocedure hebben.
- Meldingen over derden die zich niet aan de wet houden, zoals meldingen over fraude, ondeugdelijke producten of spam.
- Meldingen waarvoor al een bezwaar- of beroepsprocedure of een gerechtelijke procedure loopt.
- Klachten die u al hebt ingediend bij de Nationale ombudsman of een andere organisatie die belangen behartigt.
Wat gebeurt er met uw melding?
Wij nemen binnen 3 dagen contact met u op. Soms kunnen wij u meteen een antwoord geven. In andere gevallen sturen wij uw melding door naar de verantwoordelijke instantie(s) van de overheid. Dit gebeurt anoniem, tenzij u er geen bezwaar tegen hebt dat wij ook uw contactgegevens doorgeven. Zodra er op uw melding is gereageerd, geven wij u de reactie aan u door. Meldingen en reacties geven wij ook door aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR). Op de website van ATR vindt u informatie over de onderzoeken die bij ATR in behandeling zijn.