Reclameregels voor social media (influencer marketing)

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
3 min lezen
English version

Maakt u reclame op social media? U moet zich houden aan reclameregels. Als u een influencer (content creator) bent die regelmatig video's post (vlogger), moet u zich registreren als u veel volgers heeft.

Reclame maken op social media kan bijvoorbeeld op deze manieren:

  • U heeft een product of dienst gratis of met korting gekregen of geleend.
  • U wordt betaald om reclame te maken.
  • U gebruikt een link en als mensen via die link iets kopen, krijgt u een bedrag (affiliate link).

Algemene reclameregels

Als u reclame maakt, moet u zich altijd houden aan de reclameregels. In de Nederlandse Reclame Code (NRC) staan de algemene regels voor reclame. Deze gelden voor alle reclame, het maakt niet uit welk medium u gebruikt. Reclame mag bijvoorbeeld nooit:

  • in strijd zijn met de wet
  • onnodig kwetsend zijn
  • misleidend zijn (onduidelijk, niet kloppen)

Er staan ook bijzondere reclamecodes in de NRC. Dat zijn regels voor bijvoorbeeld reclame voor voeding, alcohol, online kansspelen en gokken, cosmetische producten, cosmetische ingrepen en reclame voor kinderen.

Reclameregels voor social media

Maakt u reclame op social media of gebruikt u influencers om reclame te maken op social media? Dan moet u zich houden aan de regels voor reclame op social media. Deze regels staan in de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing in de NRC. De regels gelden voor alle socialmediaplatforms, zoals Instagram, YouTube, Facebook, Pinterest, TikTok, Snapchat en Twitch. De regels gelden voor alle uitingen, waaronder tekstberichten, foto’s, podcasts, video’s en streaming. Het maakt niet uit hoeveel volgers u heeft.

De hoofdregels van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing zijn:

  • De kijker of luisteraar moet goed kunnen zien of horen dat het om reclame gaat.
  • De influencer of content creator moet duidelijk maken dat die een vergoeding (bijvoorbeeld geld, korting of een gratis product) krijgt om bepaalde producten te laten zien of te bespreken.

Lees hoe u reclame duidelijk herkenbaar maakt bij Stichting Reclame Code.

Gebruikt u of bent u een influencer die over beleggen post (finfluencer)? Dan moet u zich houden aan de regels voor reclame over lenen en beleggen.

Vlogger met veel volgers (influencer) moet zich registreren

Bent u een vlogger of video-uploader en maakt u reclame in uw video’s op YouTube, Instagram of TikTok? U moet zich registeren bij het Commissariaat voor de Media (CvdM) als:

  • u meer dan 500.000 volgers hebt (u bent een influencer), en
  • u minimaal 24 video’s per jaar plaatst, en
  • u met het maken of plaatsen van de video’s verdient (u krijgt bijvoorbeeld geld, een korting, gratis producten of diensten of een affiliate link), en
  • u als ondernemer ingeschreven bent bij de Kamer van Koophandel

Controleer via de registratiecheck bij het Commissariaat voor de Media (CvdM) of u zich moet registreren.

Als u zich moet registeren bij het CvdM, dan moet u zich ook registeren bij verschillende organisaties die toezicht houden op online content:

U betaalt ieder jaar een bijdrage voor de CvdM, een bijdrage voor de SRC en een bijdrage voor het NICAM.

U moet zich (naast de NRC en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing) houden aan de regels in de Mediawet. De hoofdregels van de Mediawet zijn:

Let op: Valt u (nog) niet onder het toezicht van het CvdM? U heeft bijvoorbeeld nog niet veel volgers of plaatst nog niet vaak video’s? Het is toch belangrijk dat u duidelijk bent over reclame en dat u rekening houdt met kinderen.

Dit artikel is gerelateerd aan: