Reclameregels voor social media (influencer marketing)

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

± 2 min lezen

Maakt u reclame op social media? U moet zich houden aan reclameregels en u moet zich registreren als u videomaker bent en veel volgers heeft (influencer).

Reclame maken op social media kan bijvoorbeeld op deze manieren:

  • U heeft een product of dienst (met korting) gekregen of geleend.
  • U wordt betaald om reclame te maken.
  • U gebruikt een link en als mensen via die link iets kopen, krijgt u een bedrag (affiliate link).

Algemene reclameregels

Als u reclame maakt, moet u zich altijd houden aan de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dit geldt voor alle reclame, het maakt niet uit welk medium u gebruikt. In de NRC staan algemene regels voor reclame. Reclame mag bijvoorbeeld nooit:

  • in strijd zijn met de wet
  • onnodig kwetsend zijn
  • misleidend zijn (onduidelijk, niet kloppen)

Er staan ook bijzondere reclamecodes in de NRC. Dat zijn regels voor bijvoorbeeld reclame voor voeding, alcohol, gokken en reclame voor kinderen.

Reclameregels voor social media

Speciaal voor social media is de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing in de NRC opgenomen. Maakt u reclame op social media of gebruikt u influencers om reclame te maken op social media? Dan gelden deze hoofdregels:

  • De kijker moet goed kunnen zien dat het om reclame gaat.
  • U moet als vlogger of influencer duidelijk maken dat u een vergoeding krijgt om bepaalde producten te laten zien of te bespreken.

Lees hoe u reclame duidelijk herkenbaar maakt in de adviestool Reclamecode Social Media & Influencer Marketing van Stichting Reclame Code.

Regels voor videomakers met veel volgers (influencers)

Bent u een vlogger (video-uploader) en maakt u reclame in uw video’s op YouTube, Instagram of TikTok? En heeft u meer dan 500.000 volgers (u bent een influencer)? Dan moet u zich registreren. Doe hiervoor eerst de registratiecheck bij het CvdM.

U moet zich registeren bij verschillende organisaties die toezicht houden op online content:

U betaalt ieder jaar een bijdrage voor de SRC en een bijdrage voor het NICAM.

U moet zich (naast de NRC en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing) houden aan de regels in de Mediawet. De hoofdregels van de Mediawet zijn:

  • U moet duidelijk zijn over reclame, sponsoring en productplaatsing.
  • U moet rekening houden met kinderen (minderjarigen).
  • U moet duidelijk zijn over wie u bent en dat u onder toezicht staat van het CvdM .
  • U moet uw video’s minstens 2 weken bewaren vanaf het moment dat uw video’s online niet meer te zien zijn (bewaarplicht).

Let op: Valt u (nog) niet onder het toezicht van het CvdM? U heeft bijvoorbeeld nog niet veel volgers of plaatst nog niet vaak video’s? Het is toch belangrijk dat u duidelijk bent over reclame en dat u rekening houdt met kinderen.

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Over onsContactDisclaimerCookies & PrivacyToegankelijkheidAPIBusiness.gov.nl (English)Ondernemersplein is een initiatief van:KVKRijksdienst voor Ondernemend NederlandRDWBelastingdienstCentraal Bureau voor de StatistiekUWVToegankelijkheidsniveau: W3C WAI-AA WCAG 2.1