Digitale platforms moeten duidelijke algemene voorwaarden geven (P2B)
Gebruikt u digitale platforms (onlinetussenhandelsdiensten) om uw product of dienst te verkopen? Digitale platforms moeten u duidelijke informatie geven, volgens de Platfom-to-Business verordening (P2B-verordening). Als het platform zich niet aan de P2B-regels houdt dan moet u dit kunnen oplossen met het platform. Ook niet-Europese platforms moeten zich aan deze regels uit de P2B-verordening houden.
Wat is een digitaal platform (onlinetussenhandelsdienst)?
Een onlinetussenhandelsdienst kan een groot of een klein platform zijn. U kunt het platform gebruiken om uw producten en diensten te verkopen aan consumenten.
Voorbeelden van digitale platforms zijn:
- reserveringsplatforms voor restaurants
- online marktplaatsen met kleding of maaltijden
- vergelijkingssites voor vliegtickets of energiecontracten
- appstores
Duidelijke informatie geven
Digitale platforms moeten u duidelijke informatie geven (transparantieverplichting) over bijvoorbeeld:
- de manier waarop producten of diensten op volgorde worden gezet
- de mogelijkheden om de volgorde van producten te bepalen door ervoor te betalen
- welke gegevens van het platform bereikbaar zijn voor ondernemers
- hoe het platform of u het contract kan stoppen
- redenen waarom een platform u mag verwijderen, als een platform beslist om u te verwijderen dan moet het platform u dat uiterlijk 30 dagen voor verwijdering laten weten
Het platform moet deze informatie begrijpelijk in de algemene voorwaarden van het platform zetten. Deze algemene voorwaarden moet u makkelijk kunnen vinden en lezen. Deze regels gelden ook voor online zoekmachines.
Waarom zijn er P2B-regels?
Ondernemers hebben steeds vaker platforms nodig om producten of diensten te verkopen. De platforms kunnen die situatie gebruiken door weinig of onduidelijke informatie te geven. Door de P2B-regels worden ondernemers en consumenten beter beschermd.
Helpen problemen op te lossen
Het digitale platform waarop u verkoopt, moet u helpen bij het oplossen van problemen (geschillenbeslechting). Zo moet het platform bijvoorbeeld:
- een klachtenloket hebben waar u gratis kunt melden als het platform zich niet aan de regels houdt
- een bemiddelaar aanwijzen buiten de organisatie die u helpt bij het oplossen van een probleem tussen u en het platform
De verplichting voor een klachtenloket en bemiddelaars geldt voor platforms met 50 of meer medewerkers en een jaaromzet van 10 miljoen euro of meer.
Wat doet u als u een probleem heeft met een digitaal platform?
Als u een probleem heeft met een digitaal platform dan kunt u:
- Het probleem proberen op te lossen met het digitale platform. U meldt uw klacht bij het gratis klachtenloket van het digitale platform. Eventueel gebruikt u een externe bemiddelaar die het platform aanwijst.
- Naar de rechter gaan als u er niet uitkomt met het platform. De rechter kan beoordelen of het platform zich houdt aan de P2B-regels.
Melden bij ACM
U kunt een melding doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan de melding gebruiken om onderzoek te doen naar het platform waar u een klacht over heeft. ACM kan optreden door bijvoorbeeld een boete te geven.