Digitale platforms moeten duidelijke algemene voorwaarden geven (P2B)
Gebruikt u digitale platforms (onlinetussenhandelsdiensten) om uw product of dienst te verkopen? Digitale platforms moeten u duidelijke informatie geven, volgens de Platfom-to-Business verordening (P2B-verordening). Als het platform zich niet aan de P2B-regels houdt dan moet u dit kunnen oplossen met het platform. Ook niet-Europese platforms moeten zich aan deze regels uit de P2B-verordening houden.
Wat is een digitaal platform (onlinetussenhandelsdienst)?
Een onlinetussenhandelsdienst kan een groot of een klein platform zijn. U kunt het platform gebruiken om uw producten en diensten te verkopen aan consumenten.
Voorbeelden van digitale platforms zijn:
- reserveringsplatforms voor restaurants
- online marktplaatsen met kleding of maaltijden
- vergelijkingssites voor vliegtickets of energiecontracten
- appstores
Duidelijke informatie geven
Digitale platforms moeten u duidelijke informatie geven (transparantieverplichting) over bijvoorbeeld:
- de manier waarop producten of diensten op volgorde worden gezet
- de mogelijkheden om de volgorde van producten te bepalen door ervoor te betalen
- welke gegevens van het platform bereikbaar zijn voor ondernemers
- hoe het platform of u het contract kan stoppen
- redenen waarom een platform u mag verwijderen, als een platform beslist om u te verwijderen dan moet het platform u dat uiterlijk 30 dagen voor verwijdering laten weten
Het platform moet deze informatie begrijpelijk in de algemene voorwaarden van het platform zetten. Deze algemene voorwaarden moet u makkelijk kunnen vinden en lezen. Deze regels gelden ook voor online zoekmachines.
Waarom zijn er P2B-regels?
Ondernemers hebben steeds vaker platforms nodig om producten of diensten te verkopen. De platforms kunnen die situatie gebruiken door weinig of onduidelijke informatie te geven. Door de P2B-regels worden ondernemers en consumenten beter beschermd.
Helpen problemen op te lossen
Het digitale platform waarop u verkoopt, moet u helpen bij het oplossen van problemen (geschillenbeslechting). Zo moet het platform bijvoorbeeld:
- een klachtenloket hebben waar u gratis kunt melden als het platform zich niet aan de regels houdt
- een bemiddelaar aanwijzen buiten de organisatie die u helpt bij het oplossen van een probleem tussen u en het platform
De verplichting voor een klachtenloket en bemiddelaars geldt voor platforms met 50 of meer medewerkers en een jaaromzet van 10 miljoen euro of meer.
Wat doet u als u een probleem heeft met een digitaal platform?
Als u een probleem heeft met een digitaal platform dan kunt u:
- Het probleem proberen op te lossen met het digitale platform. U meldt uw klacht bij het gratis klachtenloket van het digitale platform. Eventueel gebruikt u een externe bemiddelaar die het platform aanwijst.
- Naar de rechter gaan als u er niet uitkomt met het platform. De rechter kan beoordelen of het platform zich houdt aan de P2B-regels.
Melden bij ACM
U kunt een melding doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan de melding gebruiken om onderzoek te doen naar het platform waar u een klacht over heeft. Het wetsvoorstel over het toezicht op de P2B-verordening door de ACM is aangenomen door de Eerste en Tweede Kamer. Naar verwachting zal het wetsvoorstel eind van dit jaar in werking treden. ACM kan dan optreden door bijvoorbeeld een boete te geven.