Digitale platforms moeten duidelijke algemene voorwaarden geven (P2B)

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
2 min lezen
English version

Gebruikt u digitale platforms (onlinetussenhandelsdiensten) om uw product of dienst te verkopen? Digitale platforms moeten u duidelijke informatie geven, volgens de Platfom-to-Business verordening (P2B-verordening). Als het platform zich niet aan de P2B-regels houdt dan moet u dit kunnen oplossen met het platform. Ook niet-Europese platforms moeten zich aan deze regels uit de P2B-verordening houden.

Wat is een digitaal platform (onlinetussenhandelsdienst)?

Een onlinetussenhandelsdienst kan een groot of een klein platform zijn. U kunt het platform gebruiken om uw producten en diensten te verkopen aan consumenten.

Voorbeelden van digitale platforms zijn:

  • reserveringsplatforms voor restaurants
  • online marktplaatsen met kleding of maaltijden
  • vergelijkingssites voor vliegtickets of energiecontracten
  • appstores

Duidelijke informatie geven

Digitale platforms moeten u duidelijke informatie geven (transparantieverplichting) over bijvoorbeeld:

  • de manier waarop producten of diensten op volgorde worden gezet
  • de mogelijkheden om de volgorde van producten te bepalen door ervoor te betalen
  • welke gegevens van het platform bereikbaar zijn voor ondernemers
  • hoe het platform of u het contract kan stoppen
  • redenen waarom een platform u mag verwijderen, als een platform beslist om u te verwijderen dan moet het platform u dat uiterlijk 30 dagen voor verwijdering laten weten

Het platform moet deze informatie begrijpelijk in de algemene voorwaarden van het platform zetten. Deze algemene voorwaarden moet u makkelijk kunnen vinden en lezen. Deze regels gelden ook voor online zoekmachines.

Waarom zijn er P2B-regels?

Ondernemers hebben steeds vaker platforms nodig om producten of diensten te verkopen. De platforms kunnen die situatie gebruiken door weinig of onduidelijke informatie te geven. Door de P2B-regels worden ondernemers en consumenten beter beschermd.

Helpen problemen op te lossen

Het digitale platform waarop u verkoopt, moet u helpen bij het oplossen van problemen (geschillenbeslechting). Zo moet het platform bijvoorbeeld:

  • een klachtenloket hebben waar u gratis kunt melden als het platform zich niet aan de regels houdt
  • een bemiddelaar aanwijzen buiten de organisatie die u helpt bij het oplossen van een probleem tussen u en het platform

De verplichting voor een klachtenloket en bemiddelaars geldt voor platforms met 50 of meer medewerkers en een jaaromzet van 10 miljoen euro of meer.

Wat doet u als u een probleem heeft met een digitaal platform?

Als u een probleem heeft met een digitaal platform dan kunt u:

  • Het probleem proberen op te lossen met het digitale platform. U meldt uw klacht bij het gratis klachtenloket van het digitale platform. Eventueel gebruikt u een externe bemiddelaar die het platform aanwijst.
  • Naar de rechter gaan als u er niet uitkomt met het platform. De rechter kan beoordelen of het platform zich houdt aan de P2B-regels.

Melden bij ACM

U kunt een melding doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan de melding gebruiken om onderzoek te doen naar het platform waar u een klacht over heeft. ACM kan optreden door bijvoorbeeld een boete te geven.