Dit artikel is gerelateerd aan:

Elektronische handtekening gebruiken

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Regelt u zaken via internet? Bij sommige overheidsorganisaties en bedrijven moet u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken als u berichten of documenten verstuurt. Zo weet de ontvanger dat u echt de afzender bent.

Wat is een elektronische handtekening?

Een elektronische handtekeningExterne link is een digitale variant van uw handgeschreven handtekening. Er zijn 3 soorten elektronische handtekeningen:

  • een digitale handtekening, bijvoorbeeld een handtekening op papier die u scant voor in een e-mail of brief
  • een geavanceerde elektronische handtekening waarmee uw bericht of document wordt beveiligd met een certificaat en een code (versleuteld)
  • een gekwalificeerde elektronische handtekening waarmee uw bericht of document wordt beveiligd met een gekwalificeerd certificaat (extra beveiliging en controle)

Een gekwalificeerde elektronische handtekening is in de EU juridisch hetzelfde (rechtsgeldig) als uw handgeschreven handtekening. De andere elektronische handtekeningen zijn dat niet.

Gekwalificeerd certificaat aanvragen

Wilt u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken? U kunt een gekwalificeerd certificaat aanvragen bij een bedrijf dat op de vertrouwenslijstExterne link staat. Het Agentschap Telecom controleert deze bedrijven.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven