Taxi-informatiekaart voor tarieven en klachten

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Gecontroleerd 6 jun 2024
2 min lezen
English version

Bent u taxichauffeur? Dan moet de klant uw taxi-informatiekaart kunnen zien. Op deze kaart moeten de tarieven staan. Ook moet op de taxi-informatiekaart staan hoe een klant een klacht kan indienen.

Taxi-informatiekaart

De taxi-informatiekaart bestaat uit 2 delen:

  1. Op het bovenste deel staan uw P-nummer (ondernemersvergunning), contactgegevens en hoe uw klant een klacht kan indienen.
  2. Op het onderste deel staan de tarieven voor de taxirit.

Gebruik een voorbeeld van een taxi-informatiekaart (model) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). U mag ook een eigen informatiekaart gebruiken. Deze moet wel dezelfde invulvelden en volgorde hebben als het voorbeeld van ILT.

Voor wie is een taxi-informatiekaart verplicht?

Een taxi-informatiekaart is verplicht voor taxichauffeurs die werken vanaf een standplaats of die door klanten worden aangehouden. Dit soort taxidiensten heet opstapmarkt. Klanten moeten zowel binnen als buiten uw taxi de informatie op de kaart duidelijk kunnen lezen.

Taxichauffeurs van vooraf bestelde ritten (bijvoorbeeld via de telefoon) zijn niet verplicht om een taxi-informatiekaart te hebben. De klant moet de informatie over tarieven en hoe die een klacht kan indienen online ontvangen (een link naar een website via mail of telefoon).

Prijs van een taxirit

Voor taxi’s op de opstapmarkt gelden maximumtarieven. Bij een vooraf bestelde taxi (belmarkt) mag u als taxichauffeur meer vragen dan het maximumtarief. Van tevoren spreekt u duidelijk een ritprijs af met de klant. Deze ritprijs bestaat uit een vast starttarief, een vaste kilometerprijs en een vast bedrag per tijdseenheid. Spreek ook van tevoren met uw klant af hoe dit wordt betaald (cash, pin of digitaal en vooraf of achteraf).

Duurt de rit langer door bijvoorbeeld een file? Dan moet u de extra kosten eerlijk verdelen tussen uw taxibedrijf en uw klant. Als u in de file komt, zijn de kosten voor de klant. Gaat de rit heel snel, dan is uw klant juist goedkoper uit.

Na de taxirit moet u de klant een geprinte of digitale bon van de rit aanbieden. Als de klant geen bon wil, hoeft u die niet te geven.

Vaste ritprijs

U mag een vaste ritprijs afspreken met uw klant. Of een extra toeslag vragen voor bijvoorbeeld het dragen van koffers. Dit spreekt u samen met uw klant af voordat u aan de rit begint.

Klachtenregeling

Als taxiondernemer moet u zelf een klachtenregeling opstellen. Op uw taxi-informatiekaart staat:

  • hoe uw klant een klacht kan indienen
  • waar uw klant een standaard klachtenformulier vindt

Geschillencommissie

Als taxiondernemer moet u aangesloten zijn bij een geschillencommissie. U kunt zich bijvoorbeeld aanmelden bij het Registratiebureau Geschillencommissie Taxivervoer.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Dit artikel is gerelateerd aan: