Aftrekken bedrijfskosten
Bedrijfskosten zijn kosten die u maakt om omzet te maken. Sommige bedrijfskosten kunt u gedeeltelijk of volledig van uw omzet aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting. U betaalt zo minder belasting.
U mag alleen kosten aftrekken die u maakt voor uw onderneming. Zoals de huur van een bedrijfspand en kosten voor een internetabonnement. Deze kosten heten bedrijfskosten of zakelijke kosten.
Bij de start van uw bedrijf heeft u ook kosten. Die opstartkosten mag u soms aftrekken. Bijvoorbeeld kosten voor uw inschrijving in het Handelsregister van KVK.
U moet bedrijfskosten in één keer aftrekken of gespreid over meerdere jaren (afschrijven):
Kosten aftrekken in 1 jaar
Kosten die u in een jaar maakt, mag u volledig aftrekken in hetzelfde jaar dat u de kosten maakt. Bijvoorbeeld huurkosten of reparatiekosten. Of kosten voor goederen die u gebruikt om de omzet van dat jaar te maken. Maar ook producten die minder dan € 450 kosten. Lees meer over kosten die u in 1 jaar mag aftrekken op Belastingdienst.nl.
Kosten over paar jaar spreiden (afschrijven)
Soms mag u kosten niet in een jaar aftrekken. Maar moet u bedrijfskosten spreiden over een paar jaar. Bijvoorbeeld wanneer u bedrijfsmiddelen koopt, zoals machines of een auto. U moet dan op uw investering afschrijven. U verdeelt zo de kosten over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt.
Lees meer over bedrijfskosten of zakelijke kosten.
Bedrijfsruimte
Heeft u voor uw onderneming een bedrijfsruimte? Zoals een kantoor, fabriek, winkelpand of werkplaats. Bekijk welke kosten u kunt aftrekken voor uw bedrijfsruimte.
Kantoor of werkruimte aan huis aftrekbaar?
Zakelijke kosten voor uw kantoor of werkruimte in uw woning kunt u meestal niet aftrekken. Gebruik de rekenhulp Werkruimte om te checken of u kosten voor uw werkruimte mag aftrekken.
Studiekosten
Zakelijke studiekosten mag u aftrekken. Maar alleen als u kosten maakt om bestaande vakkennis op peil te houden. Studiekosten die u maakt om nieuwe kennis op te doen, mag u niet aftrekken als bedrijfskosten.
Premies verzekeringen en pensioen
Verzekeringen die u afsluit voor uw onderneming zijn zakelijke kosten. Bijvoorbeeld een bedrijfs- of beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De premies mag u aftrekken van uw omzet. Dit geldt ook voor pensioenpremies. De premies voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn niet als zakelijke kosten aftrekbaar.
Relatiegeschenken en representatiekosten
Maakt u kosten om uw bedrijf te promoten? Bijvoorbeeld met relatiegeschenken, zoals een kerstgeschenk voor uw klanten. Of een bijeenkomst of een zakelijke lunch. Deze kosten mag u beperkt aftrekken.
Btw over bedrijfskosten
Vaak kunt u de btw die u betaalt over uw bedrijfskosten aftrekken in uw btw-aangifte. Dit heet aftrek van voorbelasting.
Kerstgeschenken en andere extra's voor personeel
U mag de btw over cadeaus en andere extra's voor uw personeel aftrekken. Bijvoorbeeld als u uw personeel wilt bedanken met een kerstpakket of eindejaarsgeschenk. De voorwaarde is wel dat u in een jaar niet meer dan € 227 (exclusief btw) per werknemer uitgeeft aan cadeaus en extra's (drempelbedrag). Uw werknemer kan meebetalen aan extra's die hij krijgt (eigen bijdrage). U moet dan toch de totale kosten voor de extra's meetellen voor het drempelbedrag. Lees hoe u de uitgaven per werknemer berekent op Belastingdienst.nl.
Ook hoeft u soms geen loonbelasting over cadeaus of andere extra's te betalen. Dat kan als u nog vrije ruimte heeft in de werkkostenregeling.