Cliëntenonderzoek doen in de financiële dienstverlening

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Als financieel dienstverlener, zoals bank, verzekeraar, notaris of belastingadviseur, moet u een cliëntenonderzoek doen. U onderzoekt de identiteit van uw klant en de belanghebbenden. Dit moet u doen om witwassen en het financieren van terrorisme te helpen voorkomen.

U doet een cliëntenonderzoek:

  • voordat u een in- en/of verkooptransactie of bemiddelingsopdracht doet
  • of voordat u een zakelijke overeenkomst met uw cliënt sluit en diensten levert

Cliëntenonderzoek doen

Als een klant van uw diensten gebruik wil maken, moet hij zich identificeren. U moet deze identiteitsgegevens controleren, vastleggen en 5 jaar bewaren. U moet ook onderzoeken wie de uiteindelijke belanghebbende is (ultimate beneficial owner UBO). Er zijn verschillende cliëntenonderzoeken:

  • normaal cliëntenonderzoek
  • vereenvoudigd cliëntenonderzoek
  • verscherpt cliëntenonderzoek

U bepaalt zelf welk onderzoek u doet. U kijkt hiervoor naar de achtergrond van de klant en het soort dienstverlening en schat het risico in op witwassen en het financieren van terrorisme. In de Leidraad witwasbestrijding en anti-terrorismefinanciering staat hoe u het cliëntenonderzoek kunt aanpakken.

Taxateurs hoeven geen cliëntenonderzoek te doen, maar moeten wel ongebruikelijke transacties melden. Bent u makelaar of bemiddelaar in onroerende zaken? Dan moet u ook de partij onderzoeken met wie uw cliënt een overeenkomst sluit(wederpartij) met hulp van uw bemiddeling.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven