Faillissement van uw klant aanvragen
Bent u zelf schuldeiser? En betaalt uw klant helemaal niet? Dan kunt u het faillissement aanvragen van deze klant. Uw faillissementsaanvraag moet wel aan een aantal eisen voldoen.
Eisen bij aanvraag faillissement door schuldeiser
Wilt u het faillissement aanvragen van een klant? Dan moet de aanvraag aan de volgende eisen voldoen:
- De aanvraag gaat via een advocaat.
- Er zijn minstens 2 schulden bij verschilende schuldeisers.
- Minimaal 1 van deze schulden is direct opeisbaar (de betalingstermijn is dus voorbij).
Lees meer over de procedure voor het aanvragen van een faillissement van uw klant op Rechtspraak.nl.
Hoofdvordering of steunvordering
U maakt als aanvrager van het faillissement aanspraak op het geld dat de klant u nog moet betalen. Dit heet de hoofdvordering. De tweede schuldeiser heeft de steunvordering. De steunvordering heeft u nodig om het faillissement echt aan te vragen. U hoeft niet aan te tonen dat uw klant schulden heeft bij de tweede schuldeiser.
Faillissement aanvragen als incassomaatregel
Voor veel klanten van wie u nog geld krijgt (debiteuren) is een faillissementsaanvraag genoeg reden om schulden alsnog te betalen. Of een faillissementsaanvraag in uw geval de moeite waard is, hangt af van:
- de hoogte van het bedrag dat u nog krijgt (uw vordering)
- hoeveel vermogen uw klant heeft
Minnelijk akkoord vaak voordeliger
Gaat uw klant inderdaad failliet, dan is de kans klein dat u al uw geld terugkrijgt. U kunt ook een minnelijk akkoord sluiten met uw klant. U spreekt dan een betalingsregeling af. Houdt uw klant zich niet aan de regeling, dan kunt u alsnog een faillissementsaanvraag doen.
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met KVK