Dit artikel is gerelateerd aan:

Preventiemedewerker aanwijzen

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Laatst gecontroleerd op
< 1 min lezen

Als ondernemer met personeel moet u minimaal 1 preventiemedewerker aanwijzen. Een preventiemedewerker houdt zich bezig met de dagelijkse gezondheid en veiligheid binnen een bedrijf.

De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet het eens zijn met de keuze en benoeming van de preventiemedewerker.

Taken preventiemedewerker

Een preventiemedewerker heeft 3 wettelijke taken:

Een preventiemedewerker moet deskundig en ervaren zijn om deze taken uit te voeren. En u moet de preventiewerker genoeg tijd geven om zijn taken uit te voeren. Is er niemand in uw bedrijf die dit kan? Dan mag u een externe arbodeskundige inschakelen.

Hoeveel preventiemedewerkers zijn verplicht?

Volgens de Arbeidsomstandighedenwet moet er minstens 1 preventiemedewerker zijn in elke organisatie. Heeft u 25 of minder werknemers? Dan mag u als directeur zelf de preventiemedewerker zijn.

Het precieze aantal preventiemedewerkers per bedrijfsgrootte, staat niet in de wet. Hoeveel preventiemedewerkers u voor hoeveel uur nodig heeft, hangt onder meer af van de risico’s op het werk. U moet dat berekenen en beschrijven in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Een arbodienst of arbodeskundige kan u hierover adviseren.

De quickscan Profiel voor Preventiemedewerkers (inPreventie) adviseert over de werkzaamheden en vaardigheden van de preventiemedewerker in uw bedrijf. Daarnaast geeft het een schatting van het aantal werkuren dat uw preventiemedewerker nodig heeft.

Deze informatie is geplaatst door

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)