Preventiemedewerker aanwijzen
Als ondernemer met personeel moet u minimaal 1 preventiemedewerker aanwijzen. Een preventiemedewerker houdt zich bezig met de dagelijkse gezondheid en veiligheid binnen een bedrijf. Heeft u 25 of minder werknemers? Dan mag u als directeur zelf de preventiemedewerker zijn.
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet het eens zijn met de keuze en benoeming van de preventiemedewerker.
Taken preventiemedewerker
Een preventiemedewerker heeft 3 wettelijke taken:
- (mede) opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
- adviseren van de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over goede arbeidsomstandigheden
- uitvoeren van arbo-maatregelen.
Een preventiemedewerker moet deskundig en ervaren zijn om deze taken uit te voeren. En u moet de preventiewerker genoeg tijd geven om zijn taken uit te voeren. Is er niemand in uw bedrijf die dit kan? Dan mag u een externe arbodeskundige inschakelen.