Preventiemedewerker aanwijzen
Bent u ondernemer en heeft u personeel in dienst? Dan moet u minimaal 1 preventiemedewerker aanwijzen. Een preventiemedewerker houdt zich dagelijks bezig met de gezondheid en veiligheid binnen een bedrijf.
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet het eens zijn met de keuze en benoeming van de preventiemedewerker.
Taken preventiemedewerker
Een preventiemedewerker heeft 3 wettelijke taken:
- mede opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
- adviseren van de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over goede arbeidsomstandigheden
- uitvoeren van Arbo-maatregelen
Een preventiemedewerker moet deskundig en ervaren zijn om deze taken uit te voeren. En u moet de preventiewerker genoeg tijd geven om zijn taken uit te voeren. Is er niemand in uw bedrijf die dit kan? Dan mag u een externe Arbo deskundige inschakelen.
Hoeveel preventiemedewerkers zijn verplicht?
Volgens de Arbeidsomstandighedenwet moet er minstens 1 preventiemedewerker zijn in elke organisatie. Heeft u 25 of minder werknemers? Dan mag u als directeur zelf de preventiemedewerker zijn.
Het precieze aantal preventiemedewerkers per bedrijfsgrootte, staat niet in de wet. Hoeveel preventiemedewerkers u voor hoeveel uur nodig heeft, hangt onder meer af van de risico’s op het werk. U moet dat berekenen en beschrijven in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Een Arbodienst of Arbo deskundige kan u hierover adviseren.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)