Registreren bij een geschillencommissie voor kinderopvang of zorg

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Heeft u een kinderopvangorganisatie (kindercentrum of gastouderbureau) of bent u zorgaanbieder? Dan moet u aangesloten zijn bij een onafhankelijke geschillencommissie.

Regels voor kinderopvang

Heeft u een kindercentrum of gastouderbureau? Dan moet u zich registreren bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Hieraan is het Landelijk klachtenloket Kinderopvang verbonden.

U moet ouders en oudercommissies laten weten dat u bent aangesloten bij de geschillencommissie. Als er een klacht is over uw organisatie, geeft de Geschillencommissie Kinderopvang een onafhankelijk oordeel.

U moet ook een klachtenregeling hebben. Hierin vertelt u ouders en oudercommissies hoe uw organisatie omgaat met klachten.

Regels voor zorgaanbieder

Bent u zorgaanbieder? U moet zich aansluiten bij een onafhankelijke geschilleninstantie. En u moet u een klachtenfunctionaris hebben waar cliënten terecht kunnen. De klachtenfunctionaris informeert de cliënt met een klacht over de klachtenregeling en bemiddelt tussen u en de cliënt.

Organisaties die cliënten en zorgaanbieders vertegenwoordigen, kunnen een geschilleninstantie oprichten. U moet dan erkenning van de geschilleninstantie aanvragen bij het CIBG.

U bent als zorgaanbieder zelf verantwoordelijk voor het afhandelen van klachten. In de Wet kwaliteit en geschillen zorg (Wkkgz) staat wat u moet doen als er klachten en incidenten zijn.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven