Regels voor telefonische verkoop (telemarketing)

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Laatst gecontroleerd op
± 2 min lezen

Verkoopt u een dienst of product aan de telefoon? Dan moet u zich houden aan regels voor telemarketing. Heeft u een bedrijf (eenmanszaak, maatschap, vof) en wilt u zelf niet gebeld worden? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register.

Uw belbestand vergelijken met het Bel-me-niet Register

Als u gaat verkopen via de telefoon, moet u uw belbestand vergelijken met het Bel-me-niet Register. In dit register staan alle natuurlijke personen (consumenten en bedrijven) die u niet mag bellen. U moet deze nummers uit uw belbestand halen.

Om uw belbestand te vergelijken, moet u zich aanmelden bij het Bel-me-niet Register voor bedrijven. Belt u toch nummers uit het Bel-me-niet-Register, dan kan de consument of dat bedrijf een klacht indienen bij ACM ConsuWijzer. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan u een boete geven.

Nieuwe klanten bellen

Belt u met een consument die niet in het Bel-me-niet Register staat? Dan moet u de nieuwe klant:

  • informeren over het Bel-me-niet Register
  • de mogelijkheid geven om zich in het register in te schrijven
  • direct uit het bestand van uw bedrijf verwijderen als de klant niet meer door u gebeld wil worden

Bestaande of oude klanten bellen

Bestaande of oude klanten mag u bellen. Zelfs als ze in het Bel-me-niet Register staan. U moet dan wel vragen of ze in uw belbestand willen blijven staan. Wil de klant dat niet? Dan moet u de klant uit uw belbestand verwijderen en mag u de klant niet meer bellen voor telemarketing.

Regels voor het telefoongesprek

  • Direct aan het begin van het gesprek moet u vertellen namens welk bedrijf of welke organisatie u belt en dat het uw doel is om iets te verkopen.
  • Tijdens het gesprek heeft u een informatieverplichting. U moet bijvoorbeeld vertellen wat u verkoopt, hoe lang de bedenktijd voor de consument is en wat de kosten zijn.
  • Voor bepaalde overeenkomsten moet de klant de overeenkomst schriftelijk bevestigen.

Zelf inschrijven in het Bel-me-niet Register

Heeft u een eenmanszaak, maatschap of vof? En u wil niet gebeld worden door telemarketeers? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register voor consumenten.

Als bv, nv, of ander rechtspersoon is het niet mogelijk uw telefoonnummers te blokkeren. U kunt zich niet laten registreren in het Bel-me-niet Register.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven