Regels voor telefonische verkoop (telemarketing)
Verkoopt u een dienst of product aan de telefoon? Dan moet u zich houden aan regels voor telemarketing. Heeft u een bedrijf (eenmanszaak, maatschap, vof) en wilt u zelf niet gebeld worden? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register.
Uw belbestand vergelijken met het Bel-me-niet Register
Als u gaat verkopen via de telefoon, moet u uw belbestand vergelijken met het Bel-me-niet Register. In dit register staan alle natuurlijke personen (consumenten en bedrijven) die u niet mag bellen. U moet deze nummers uit uw belbestand halen.
Om uw belbestand te vergelijken, moet u zich aanmelden bij het Bel-me-niet Register voor bedrijven. Belt u toch nummers uit het Bel-me-niet-Register, dan kan de consument of dat bedrijf een klacht indienen bij ACM ConsuWijzer. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan u een boete geven.
Nieuwe klanten bellen
Belt u met een consument die niet in het Bel-me-niet Register staat? Dan moet u de nieuwe klant:
- informeren over het Bel-me-niet Register
- de mogelijkheid geven om zich in het register in te schrijven
- direct uit het bestand van uw bedrijf verwijderen als de klant niet meer door u gebeld wil worden
Bestaande of oude klanten bellen
Bestaande of oude klanten mag u bellen. Zelfs als ze in het Bel-me-niet Register staan. U moet dan wel vragen of ze in uw belbestand willen blijven staan. Wil de klant dat niet? Dan moet u de klant uit uw belbestand verwijderen en mag u de klant niet meer bellen voor telemarketing.
Regels voor het telefoongesprek
- Direct aan het begin van het gesprek moet u vertellen namens welk bedrijf of welke organisatie u belt en dat het uw doel is om iets te verkopen.
- Tijdens het gesprek heeft u een informatieverplichting. U moet bijvoorbeeld vertellen wat u verkoopt, hoe lang de bedenktijd voor de consument is en wat de kosten zijn.
- Voor bepaalde overeenkomsten moet de klant de overeenkomst schriftelijk bevestigen.
Zelf inschrijven in het Bel-me-niet Register
Heeft u een eenmanszaak, maatschap of vof? En u wil niet gebeld worden door telemarketeers? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register voor consumenten.
Als bv, nv, of ander rechtspersoon is het niet mogelijk uw telefoonnummers te blokkeren. U kunt zich niet laten registreren in het Bel-me-niet Register.