Bedenktijd bij verkoop

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven

Een klant heeft een product of dienst bij u gekocht. Achteraf heeft hij spijt van zijn aankoop. In een aantal gevallen hebben consumenten een wettelijke bedenktijd. In de bedenktijd kan hij van de koop of het contract af (herroepingsrecht of recht van ontbinding).

Wanneer heeft uw klant bedenktijd

De consument heeft een wettelijke bedenktijd (zichttermijn) van 14 dagen als hij iets bij u koopt:

  • via internet (webshop of online verkoopplaatform)
  • via de telefoon
  • aan de deur voor € 50 of meer
  • op straat voor € 50 of meer
  • op een verkoopparty voor € 50 of meer

De bedenktijd begint de dag na levering. U moet uw klant alle informatie over de bedenktijd geven of toesturen. Ook moet u laten weten hoe de klant van de koop of het contract af kan. Doet u dat niet, dan wordt de bedenktijd langer.

Aankoopprijs en bezorgkosten terugbetalen

Als de klant zich binnen 14 dagen bedenkt en het product binnen deze tijd terugstuurt of terugbrengt, moet u de aankoopprijs en de bezorgkosten terugbetalen. U hoeft de bezorgkosten niet terug te betalen als u dat voor de verkoop laat weten. Of als een klant een deel van een bestelling terugstuurt. De klant hoeft u niet te laten weten waarom hij van de koop af wil.

Wanneer heeft uw klant geen bedenktijd

In een aantal situaties heeft de consument geen wettelijke bedenktijd. U moet dit bij de verkoop duidelijk aan uw klant vertellen. Bijvoorbeeld:

  • u heeft een product op maat gemaakt
  • bij producten die snel bederven
  • als de verzegeling van een product is verbroken
  • hygiënische producten uit de verpakking
  • bij toegangskaartjes

In onder meer deze situaties hoeft u niet te vertellen dat er geen bedenktijd is:

  • als u producten goedkoper dan € 50 verkoopt aan de deur, op straat, bij een demonstratie of verkoopparty
  • voor een pakketreis
  • de verkoop en verhuur van een huis
  • bij een loterij
  • verkoop op de markt
  • als u wordt ingehuurd voor een bepaalde datum of bijvoorbeeld een spoedreparatie

Geen bedenktijd bij verkoop in winkel

In een winkel geldt geen wettelijke bedenktijd. U kunt bedenktijd opnemen in uw voorwaarden. U bent niet verplicht om producten te ruilen. Als de klant een product mag ruilen, moet u bij de verkoop duidelijk maken wat de voorwaarden zijn.

Geen bedenktijd bij verkoop aan ondernemers

De wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt niet als een ondernemer iets bij u koopt. Bij verkoop van goederen en diensten tussen bedrijven (business to business, B2B) gelden de algemene regels van koop. U zet in de algemene voorwaarden welke regels er gelden als uw zakelijke klant van de aankoop af wil.

Bedenktijd bij timesharing en vakantieclubs

Verkoopt u lange vakantiecontracten zoals timesharing of een lidmaatschap van een vakantieclub voor langer dan een jaar? U moet uw klant vooraf duidelijk informeren over zijn wettelijke bedenktijd van 14 dagen. U moet uw klant het standaardinformatieformulier en een standaard herroepingsformulier uit de Europese Richtlijn laten ondertekenen.

Bedenktijd bij verkoop van financiële producten

Verkoopt u een financieel product? U verstrekt bijvoorbeeld een geldlening. Dan mag uw klant de kredietovereenkomst opzeggen binnen 14 dagen nadat hij de overeenkomst heeft getekend. Voor levensverzekeringen geldt een langere termijn van 30 dagen.

Bedenktijd bij verkoop van woonhuis

Een koper kan afzien van de aankoop van een huis. Dit mag tot 3 dagen nadat de koper de ondertekende koopakte of een kopie daarvan heeft gekregen. Van de 3 dagen bedenktijd moeten minimaal 2 dagen werkdagen zijn. De koper hoeft de verkoper geen reden te geven of een vergoeding te betalen.

Deze informatie is geplaatst door

Antwoord voor bedrijven