Voucher of tegoedbon aanbieden
Kunt u een product of dienst niet leveren, maar heeft uw klant al wel (aan)betaald? En wilt u uw klant een voucher of tegoedbon geven? Dan moet u rekening houden met recht op terugbetaling voor consumenten.
Voorwaarden voor voucher of tegoedbon
Klanten hebben bij annuleringen in principe recht op terugbetaling. Als uw klant akkoord gaat met een voucher of een tegoedbon, dan kunt u zelf de algemene voorwaarden van deze voucherregeling bepalen. Deze voorwaarden moeten redelijk zijn:
- De voucher of tegoedbon moet een volwaardige vervanging zijn. U levert bijvoorbeeld op een later moment een gelijk of een goed vergelijkbaar product of dienst.
- De voucher of tegoedbon moet een redelijke tijd geldig zijn, bijvoorbeeld 12 maanden. U laat uw klant ook weten hoelang de voucher of tegoedbon geldig is.
- Het bedrag van de voucher of tegoedbon dat nog niet is besteed (restbedrag) moet u daarna binnen redelijke tijd aan de klant uitbetalen. Uw klant moet daar niks voor hoeven doen.
- De voucher of tegoedbon moet ook de eerder betaalde kosten zoals reserveringskosten en administratiekosten vergoeden.
- Klanten die een aanbetaling hebben gedaan, hoeven niet de rest van het bedrag te betalen als u de overeenkomst niet kan nakomen. U geeft uw klant een voucher of tegoedbon voor het bedrag van de aanbetaling.
- Had uw klant recht op geld terug en heeft uw klant de voucher geaccepteerd? Uw klant moet nog steeds geld terug kunnen krijgen als die dat wil. De klant moet dan de voucher inleveren.
Als uw voucherregeling niet aan deze voorwaarden voldoet, is het meestal geen redelijk alternatief voor terugbetaling. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan u dan een boete geven of dwingen om toch nog aan de regels te voldoen. Consumenten kunnen een claim tegen u indienen bij de civiele rechter.
Compensatie aanbieden
U kunt ook een tijdelijke oplossing (compensatie) aanbieden in plaats van een voucher of tegoedbon. U levert uw product of dienst dan op een andere manier of in een andere vorm (bijvoorbeeld online sportles in plaats van in een sportschool). Accepteert uw klant deze compensatie? Dan kan het zijn dat uw klant geen recht meer heeft op geld terug.
Voorwaarden compensatie uitleggen
U moet de voorwaarden van uw tijdelijke oplossing duidelijk uitleggen aan uw klant, voordat die akkoord gaat. Doet u dit niet duidelijk en uw klant accepteert uw tijdelijke oplossing? Dan heeft de klant nog steeds recht op geld terug.
Cadeaubon verkopen
Verkoopt u een cadeaubon of giftcard? Dan kan de klant die cadeaubon inleveren voor een product of dienst. Het geeft de klant geen recht op geld. U moet de voorwaarden op de cadeaubon zetten of in een boekje dat u erbij geeft. Of u zet de link naar de website op de bon waar uw klant de voorwaarden kan vinden.
Geldigheid cadeaubon
U zet op de bon hoe lang de cadeaubon geldig is. De bon moet minimaal 2 jaar geldig zijn. Behalve als u kunt laten weten dat een kortere geldigheid redelijk is. Bijvoorbeeld bij een consumptiebon. Als er geen uitgiftedatum of een vervaldatum op uw cadeaubon staat, dan is de bon voor altijd geldig. Als er wel een uitgiftedatum, maar geen vervaldatum op de bon staat, dan heeft de klant 5 jaar de tijd om de bon in te wisselen.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)