Eigen bedrijf starten vanuit huis
Wilt u als zzp'er met uw eenmanszaak of andere rechtsvorm ondernemen vanuit huis? Houd u aan de regels van uw gemeente. Lees ook uw hypotheek- of huurovereenkomst goed door. Daarin staat of u een bedrijf vanuit uw huis mag starten. Soms kunt u kosten voor een bedrijf aan huis van de belasting aftrekken.
Controleer de regels van uw gemeente
Heeft u een vrij beroep? Bijvoorbeeld als architect, advocaat, huisarts, kunstenaar of accountant? Dan mag u in de meeste gevallen een eigen bedrijf beginnen vanuit huis. De voorwaarden voor een bedrijf aan huis verschillen per gemeente. Over het algemeen gelden de volgende regels:
Uw huis moet een woonkarakter houden
Dat betekent in de meeste gemeenten dat:
- u niet meer dan 1/3 van uw woning gebruikt voor uw bedrijf
- u met uw bedrijf geen overlast veroorzaakt voor uw buren
- u geen reclame maakt op uw huis
- uw bedrijf een kantoorfunctie heeft
Uw plannen moeten passen binnen het omgevingsplan:
- Past het niet, volg dan het stappenplan om een ontheffing of aanpassing van het omgevingsplan aan te vragen. In sommige gevallen moet u bij uw gemeente een onttrekkingsvergunning aanvragen om uw woning als bedrijfsruimte te gebruiken.
Ga naar Regels op de kaart in het Omgevingsloket om te controleren welke regels gelden op uw locatie.
Kijk of u toestemming nodig heeft van uw bank of verhuurder
Bent u eigenaar van de woning en heeft u een hypotheek op de woning? Houd dan rekening met de voorwaarden in de hypotheekovereenkomst. Huurt u de woning? Houd rekening met de voorwaarden in de huurovereenkomst.
Controleer wat de gevolgen zijn voor uw belastingaangiften
Voor de btw-aangifte van uw bedrijf aan huis houdt u rekening met de normale regels en voorwaarden voor btw aftrekken.
Voor de aangifte inkomstenbelasting moet u rekening houden met nog een aantal regels:
U kunt dezelfde aftrekposten en fiscale regelingen gebruiken als voor ieder ander bedrijf. De indeling van uw werkruimte heeft invloed op uw aangifte. Kunt u de woning splitsen in een bedrijfsgedeelte en een woongedeelte? Dan kunt u bijvoorbeeld de kosten van de werkruimte in uw woning aftrekken.
Het is belangrijk dat u bepaalt of uw werkruimte privébezit of een bedrijfspand is. Start u uw bedrijf in een pand dat uw eigendom is? Geef dan bij de eerste aangifte inkomstenbelasting aan of het gaat om een privépand of een ondernemingspand. Woont u in een woning die onderdeel is van uw ondernemingsvermogen? Dan moet u een bedrag voor het privégebruik bij de winst tellen: het woningforfait. Huurt u voor uw onderneming een pand en woont u daar? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen als privé-onttrekking (het 'woongenot'). Dat bedrag is een percentage van de WOZ-waarde.
Twijfelt u of de werkruimte voldoende ‘zelfstandig’ is? Vraag het uw boekhouder of belastingadviseur. U kunt uw situatie ook voorleggen aan de Belastingdienst.
Controleer of u bedrijfsverzekeringen moet afsluiten
Uw inboedelverzekering en opstalverzekering zijn voor uw eigen spullen en het huis zelf. Ze vergoeden niet de schade aan bedrijfsmiddelen en werkruimte. U kunt hiervoor aparte bedrijfsverzekeringen afsluiten.
Wetten en regels
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met KVK