Aanzegtermijn voor tijdelijke contracten
Heeft u een werknemer in dienst met een tijdelijk contract van een half jaar of langer? Dan geldt de aanzegtermijn. Met de aanzegtermijn bent u verplicht uw werknemer op tijd te laten weten of u zijn contract wel of niet verlengt.
Wat is een aanzegtermijn?
Een aanzegtermijn is de periode waarbinnen u uw werknemer schriftelijk moet laten weten of u zijn tijdelijke contract wel of niet verlengt. Dat moet uiterlijk 1 maand voordat het contract afloopt.
Als u het contract verlengt, moet u laten weten onder welke voorwaarden. Doet u dit niet, dan gelden dezelfde voorwaarden als bij het vorige contract.
U kunt ook al meteen bij het afsluiten of het verlengen van het arbeidscontract schriftelijk laten weten dat u het contract niet gaat verlengen. Dan geldt er geen aanzegtermijn.
Wanneer geldt de aanzegtermijn niet?
De aanzegtermijn geldt niet bij:
- vaste contracten
- tijdelijke contracten korter dan 6 maanden
- een uitzendovereenkomst met uitzendbeding
- tijdelijke contracten zonder einddatum, bijvoorbeeld een contract dat geldt tot een project klaar is
Vergoeding bij geen of te late aanzegtermijn
Laat u de werknemer niet op tijd weten of u het contract wel of niet verlengt? Dan moet u een vergoeding betalen. Hoe hoog de vergoeding is, hangt af van:
- hoeveel u te laat bent
- wat voor soort contract uw werknemer heeft
U hoeft geen vergoeding te betalen als:
- u in de schuldsanering zit
Aanzegtermijn of opzegtermijn?
Een aanzegtermijn is iets anders dan een opzegtermijn. De aanzegtermijn heeft te maken met dat u iemand met een tijdelijk contract laat weten of het contract stopt op de einddatum of dat u gaat verlengen. De opzegtermijn gaat over hoe lang u van tevoren aan moet geven dat u een vast contract (of een tijdelijk contract met tussentijdse opzegmogelijkheid) wil beëindigen.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Zie ook
Wet- en regelgeving
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)