Makelaars moeten werken met automatisch biedlogboek

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
< 1 min lezen
English version
Ingangsdatum: nog niet bekend

Wat verandert er?

Bent u makelaar? U moet werken met een automatisch biedlogboek. Het koopproces moet hiermee transparanter worden. Kandidaat-kopers en verkopers kunnen met het biedlogboek het biedproces achteraf controleren.

In het biedlogboek worden minimaal opgeslagen:

  • de regels van het gekozen biedingsproces
  • een unieke digitale identiteit
  • de biedingen
  • de voorbehouden
  • het tijdstip van ontvangst

De verkopend makelaar stelt dit logboek ter beschikking aan de verkoper. De verkoper kan met de informatie in het logboek een keuze maken aan wie hij de woning gunt. Twijfelen kandidaat-kopers, die een bod hebben uitgebracht, over het verloop van het koopproces? Zij kunnen bij de makelaar een geanonimiseerde versie van het logboek opvragen.

Voor wie?

  • makelaars
  • verkopers van een huis
  • kopers van een huis

Ontwikkelingen

Inmiddels is de branche met automatische biedlogboeken aan de slag gegaan:

De brancheorganisaties hebben aangegeven dat hun leden sinds 1 januari 2023 een biedlogboek moeten gebruiken.

Wanneer?

Het is in eerste instantie aan de branche om met het automatisch biedlogboek aan de slag te gaan. Gaat dit niet snel genoeg dan komt er een verplichting door middel van wetgeving.

Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

Dit artikel is gerelateerd aan:

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)